OPF:SVBPPSY Psychology - Course Information
SVBPPSY Psychology
School of Business Administration in KarvinaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Klára Bendová (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Klára Bendová
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- European Integration (programme OPF, B_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, B_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem přednášek je seznámit studenty s předmětem psychologie a aplikovaných psychologických disciplín, zejména sociální psychologie, psychologie osobnosti, psychologie práce a zdraví. Výuka je koncipována jako základ studia psychologie pro manažery. Současně si klade za cíl přispět k sebepoznání, k rozvoji osobnosti studenta i k možnostem seberealizace. Předmět současně tvoří přirozená východiska pro řadu dalších disciplín ve výuce, zaměřených na problematiku komunikace, řízení, ale též pro personalistiku, marketing, andragogiku apod.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do studia psychologie. Aplikované psychologie
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
3. Vlastnosti osobnosti a typologie osobností
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
7. Interakce personální
8. Vnímání druhých a vliv prostředí
9. Konflikt a spolupráce
10. Psychologie prodeje a trhu
11. Psychologie propagace a reklamy
12. Ovlivňování a techniky manipulace
13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
1. Úvod do studia psychologie
Předmět, úkoly a cíle psychologie. Vymezení pojmu psychologie, zařazení psychologie do systému věd. Historický vývoj psychologie. Směry v psychologii. Metody psychologie.
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
Antické antropologické modely. Náboženské modely osobností. Osvícenský antropologický model. Psychoanalytická struktura osobnost. Behaviorální koncept osobností. Antropologický model humanistické psychologie i Gestalt. Franklův trojdimenzionální model osobností.
3. Vlastnosti osobností a typologie osobností.
Elementy osobností vrozené a získané z prostředí. Temperament a charakter. Schopnosti, dovednosti a inteligence. Extroverze a introverze. Teorie Big five. Typologie Hippokratova, Sprangerova, Eysenckova, Gretzova.
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
Paradigmata času od antiky po současnost. Kulturně geografické rozdíly ve vnímání času. Zimbardo a Boyd koncept šestí časových horizontů. Pojetí jáství ve vybraných kulturách.
5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
Osobnost a společnost. Hierarchie hodnot. Tradice a sebepojetí. Postoje a sebepojetí. Podmínky a následky změny postojů.
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
Proces rozhodování. Motivační konflikty. Kognitivní disonance. Systematizace motivů. Teorie potřeb Maslowa. Psychodynamické a behaviorální teorie. Jiné motivační teorie.
7. Interakce personální
Sociální facilitace a lenivost. Konformita. Poslušnost, autorita a vůdcovství. Skupinové procesy. Kolektivní chování
8. Vnímání druhých a vliv prostředí
Sociální vliv a sociální kontrola. Afiliace. Sociální reprezentace a teorie atribuce. Interpersonální atraktivita a vztahy.
9. Konflikt a spolupráce
Prosociální chování. Altruismus a zisk. Teorie agrese. Předsudky. Navazovaní spolupráce a řešení konfliktů.
10. Psychologie prodeje a trhu
Psychologie prodeje a trhu a jiné disciplíny. Psychologická charakteristika trhu a zboží. Smysly a emoce v konzumentském chování. Psychologie nákupu. Heuristiky v ekonomickém rozhodování.
11. Psychologie propagace a reklamy
Psychologické principy propagace a reklamy. Klasické a instrumentální podmiňování v marketingových strategiích. Charakteristika principů konstrukce reklam. Způsoby vnímání podnětů. Druhy emocí a jejich význam v reklamě. Smyslové aspekty reklamy a její prostředky. Podprahová a skrytá reklama
12. Ovlivňování a techniky manipulace
Vymezení a rozpoznání manipulace. Podstata ovlivňování pomocí NLP. Identifikace jazykové struktury ovlivňujících lidské chování. Jednotlivé manipulační techniky. Podstata paradoxního ovlivňování
13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
Klasifikace náročných životních situací. Stres, stresory a příznaky stresu. Syndrom vyhoření, příčiny, prevence a náprava. Asertivní chovaní. Psychofyzická rovnováha. Smysl života. Relaxační techniky. Duchovní život a meditace.
- 1. Úvod do studia psychologie. Aplikované psychologie
- Literature
- required literature
- MIZIA, C. A. Psychologie prodeje a trhu. Karviná: OPF, SU, 2011. ISBN neuvedeno. info
- KERN, H., MEHL, Ch., NOLZ, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-121-2. info
- HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3. info
- recommended literature
- ZIMBARDO, P. The Time Paradox: The New Psychology of Time That Can Change Your Life. New York: Free Press, 2008. info
- RIEGEL, K. Ekonomická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1185-0. info
- MIKULÁŠTÍK, M. Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1349-6. info
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
- SHEEHY, N. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Brno: Barrister & Principal, 2005. ISBN 80-86598-82-9. info
- ŘÍČAN, P. Psychologie. Příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-923-2. info
- PROVAZNÍK, V. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, 2002. ISBN 80-247-0470-6. info
- VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2. info
- Teaching methods
- Skills demonstration
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
Activity Difficulty [h] Ostatní studijní zátěž 79 Přednáška 26 Zkouška 40 Summary 145
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2013/SVBPPSY