SVNPVZS Vzdělávání ve veřejné správě

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Janusz Mika, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí z andragogiky, se zaměřením na profesní vzdělávání - vzdělávání úředníků veřejné správy. Výuka předmětu je koncipována interdisciplinárně, je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor odborné literatury a zdrojů, týkajících se profesního vzdělávání).
Osnova
  • 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 1. část
    3. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 2. část
    4. Dospělý
    5. Podstata profesního vzdělávání
    6. Východiska vzdělávání úředníků veřejné správy
    7. Historický vývoj vzdělávání úředníků
    8. Organizační formy, metody a didaktické prostředky vzdělávání úředníků veřejné správy
    9. Vzdělávací potřeby, plánování a realizace vzdělávání úředníků veřejné správy
    10. Účastníci vzdělávacího procesu
    11. Etické aspekty vzdělávání a působení úředníků veřejné správy
    12. Právní východiska a aspekty vzdělávání úředníků veřejné správy
    13. Význam vzdělávání pro současnost a budoucnost veřejné správy
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí, týkajících se předmětu.
    2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 1. část
    Stručné dějiny vzdělávání dospělých.
    3. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 2. část
    Andragogika a andragogické vědy, andragogika jako věda - andragogika a spol. praxe, interdisciplinarita andragogiky.
    4. Dospělý
    Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín. Proces socializace.
    5. Podstata profesního vzdělávání
    Kompetence, znalosti, dovednosti, standardy, charakteristiky profesního vzdělávání.
    6. Východiska vzdělávání úředníků veřejné správy
    Důvody vzdělávání, intelektuální a sociální kapitál, efektivní využívání a investice do lidského kapitálu, řízení lidského potenciálu.
    7. Historický vývoj vzdělávání úředníků
    Charakteristika vzdělávání úředníků v jednotlivých historických obdobích.
    8. Organizační formy, metody a didaktické prostředky vzdělávání úředníků veřejné správy
    Účinnost vzdělávacích forem a vzdělávacích metod, charakteristika nejfrekventovanějších vzdělávacích metod.
    9. Vzdělávací potřeby, plánování a realizace vzdělávání úředníků veřejné správy
    Identifikace vzdělávacích potřeb, proces plánování, vzdělávací cíle a vyhodnocení vzdělávacího procesu.
    10. Účastníci vzdělávacího procesu
    Edukanti a edukátoři, lidské aspekty vzdělávání, psychologické aspekty, účastníci vzdělávání a jejich motivace ke vzdělávání.
    11. Etické aspekty vzdělávání a působení úředníků veřejné správy
    12. Právní východiska a aspekty vzdělávání úředníků veřejné správy
    Stručná historie legislativy vzdělávání úředníků veřejné správy v Československu (ČR), současná právní východiska vzdělávání úředníků veřejné správy.
    13. Význam vzdělávání pro současnost a budoucnost veřejné správy
    Vzdělávání v období globalizace, vzdělávání pro potřeby budoucnosti, interní marketing profesního vzdělávání úředníků veřejné správy.
Literatura
    povinná literatura
  • VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6. info
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
  • FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
50 % aktivní účast na seminářích a úspěšné absolvování zkoušky.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž66
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014.