OPF:SVPAP Argumentace a přesvědčování - Informace o předmětu
SVPAP Argumentace a přesvědčování
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Krystyna Heinz (přednášející)
PhDr. Krystyna Heinz (cvičící) - Garance
- PhDr. Krystyna Heinz
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN)
- Hotelnictví (program OPF, B6503GAHOT)
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF)
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní informace o formách a způsobech argumentace a přesvědčování spolu s nácvikem dovedností se zaměřením na obchodně-podnikatelskou činnost.
- Osnova
- 1. Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování.
Přesvědčování jako součást interakčních procesů. Základní principy a znaky přesvědčování. Argumentace jako součást přesvědčování. Vztah přesvědčování a manipulace.
2. Přesvědčování v životě člověka.
Z historie přesvědčování. Přesvědčování v každodenním životě. Přesvědčování v obchodní sféře, politice, žurnalistice či reklamě.
3. Přesvědčování jako komunikační proces.
Zdroj, kanál a příjemce jako základní složky přesvědčování. Interakční vzorce jako součást přesvědčování. Problém výběru kanálu v přesvědčování. Výběr vhodného kódu přesvědčování. Typy recipientů z hlediska přesvědčování. Příčiny zkresleného přijímání sdělení.
4. Styly přesvědčování a profil přesvědčovatele.
Styly přesvědčování podle Ealse-Whitea. Smysl a technika vytváření profilu přesvědčovatele podle Eales-Whitea. Zjišťování vlastního profilu přesvědčovatele. Analýza jednotlivých typů profilů přesvědčovatele.
5. Předpoklady pro přesvědčování.
Pojmy důvěra, důvěryhodnost, důvěřivost, věrohodnost a jejich komunikační vyjádření. Typy komunikačních bariér a jejich překonávání.
6. Činitelé přesvědčování.
Charakteristika přesvědčovatele ve vztahu k přesvědčovanému. Pojem přesvědčitelnosti - vázaná a nevázaná přesvědčitelnost, zprostředkující a bezprostřední ukazatelé přesvědčitelnosti. Postoje a jejich typy v komunikačním vyjádření ve vztahu k přesvědčitelnosti, např. vyváženost, ego-defenzivnost apod.
7. Teze a argumenty v přesvědčování.
Teze, antitéze, argument jako základní faktory přesvědčování. Logické, psychologické a komunikační složky teze. Druhy argumentů. Vzájemné působení argumentů.
8. Intencionalita přesvědčování.
Intencionalita jako zaměřenost na cíl přesvědčování. Intencionalita problémová, osobnostní a interpersonální. Umění specifikace a diferenciace cíle přesvědčování, např. podle Balesovy škály.
9. Metody přesvědčování, autopersuáze, asertivita.
Prezentování argumentů, interogativní přesvědčování, využití kladných odpovědí, uplatňování apelů, indirektního působení, intervenujících vlivů, proponování řešení a jejich komunikační vyjádření. Druhy autopersuáze. Asertivita - asertivní kodex, asertivní techniky.
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování.
Verbální kód jako centrální prostředek přesvědčování. Analýza verbálních prostředků přesvědčování na úrovni slov, promluvy a textu. Neverbální kódy v přesvědčování. Trénink rozpoznání prostředků přesvědčování v komunikátech a využívání těchto prostředků v praxi.
11. Přesvědčování v manažerské a obchodní činnosti.
Přesvědčování jako součást motivace. Úloha přesvědčování v přímém řízení. Manažer a tzv. koučování. Změny v činnosti manažera v moderních způsobech řízení a úloha přesvědčování v těchto změnách. Přesvědčování jako nezbytná součást obchodní činnosti.
12. Interkulturní specifika přesvědčování.
Vztah kultury a přesvědčení. Vytváření různých vizí světa a úloha přesvědčování a přesvědčení v těchto vizích.
13. Efektivita a sebezdokonalování v umění přesvědčovat.
Zkoumání účinnosti argumentů. Výzkum komunikace při přesvědčování. Využití vlastního profilu přesvědčovatele k sestavení programu zdokonalování v přesvědčování. Praktický nácvik umění přesvědčovat s ohledem na etické hodnoty.
- 1. Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování.
- Literatura
- povinná literatura
- SKÁCEL, J. Argumentace a přesvědčování (poznámky k přednáškám). Karviná: OPF, 2003. ISBN 80-7248-185-1. info
- SZYMANEK, K. Umění argumentace: terminologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0699-3. info
- EALES-WHITE, R. The Power of Persuasion. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0-7494-0682-8. info
- GRÁC, J. Persuázia. Martin: Osveta, 1988. info
- doporučená literatura
- LAMBERT, E. T. Jak účinně ovlivňovat druhé. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-85943-88-3. info
- WATZLAWICK, P., BAVELASOVÁ, J., JACKSON, D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové, 1999. ISBN 80-86088-04-9. info
- HONEY, P. Tváří v tvář. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
- KHELEROVÁ, V. Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-223-9. info
- MACHIAVELLI, N. Vladař. Praha, 1968. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Kombinovaná zkouška
- Informace učitele
- individuální výstup v semináři, 60% aktivní účast na seminářích, zkouška
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2013/SVPAP