KCJKNPAEU Oral and Written Interaction for the EU

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2014
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The goal is to combine the theoretical assumptions of verbal communication, both verbal and written along with the skills applied in commercial practice in the English language (level - B 2.2 - C 1.1-intermediate, intermediate, upper intermediate). Attention will be paid to developing the skills of speaking, listening, reading and writing English in the business, understanding the context of business situations and cognitive processes related to them, extending the vocabulary of professional language and knowledge of grammatical structures. The objectives will be achieved through a wide range of different types of communication exercises with graded levels of difficulty, all-round analysis of authentic texts with current professional topics, and will also include case studies focused on different thematic units. Selected skills are applicable only within a given subject, but also occupy a pivotal position in relation to lifelong learning. Cílem předmětu je skloubit teoretické předpoklady verbální komunikace jak ústní tak písemné se schopností aplikovat je v komerční praxi v anglickém jazyce( úroveň - B 2.2 - C 1.1 pokročilí, intermediate- upper intermediate ). Pozornost bude věnována rozvíjení dovedností mluvení, poslechu, psaní a čtení v obchodní angličtině, pochopení kontextu obchodních situací a kognitivních postupů s nimi souvisejících, rozšíření slovní zásoby profesního jazyka a prohloubení znalostí gramatických struktur. Cíle bude dosaženo pomocí široké nabídky různých typů komunikačních cvičení s odstupňovanou obtížností, všestrannou analýzou autentických textů s aktuální profesní tematikou, a bude také zahrnuto řešení případových studií zaměřených na jednotlivé tematické celky. Zvolené dovednosti jsou aplikovatelné nejen v rámci daného předmětu, ale rovněž zaujímají stěžejní místo v návaznosti na celoživotní vzdělávání.
Osnova
  • 1. Intercultural business communication. Division of cultures
    2. Non-verbal communication
    3. Project design. Statement of the goal and objectives
    4. Further steps of the project
    5. Characteristics of written and oral communication
    6. Enquiries and replies, orders
    7. Complaints, adjustments
    8. Social correspondence
    9. Effective meetings
    10. Job interviews
    11. Cover letters, CV
    12. Presentations
    13. Revision
    1. Intercultural business communication. Division of cultures
    Theory of cultures and its impact on intercultural interactions.
    Developing intercultural awareness.
    2. Non-verbal communication
    Non-verbal disciplines.
    Gestures with different meanings in different cultures.
    3. Project design. Statement of the goal and objectives
    Differences between the goal and objectives.
    The language of projects.
    4. Further steps of the project
    Sources, the definition of the target group and methods.
    Monitoring and evaluation.
    5. Characteristics of written and oral communication
    Oral and written communication.
    Formal business language.
    Formal letters and the layout.
    6. Enquiries and replies, orders
    Model enquiry letter and order.
    Terms and phrases.
    Writing a letter of enquiry and order.
    Exercises and test.
    7. Complaints, adjustments
    Model letters: from the buyer´s side and from the seller´s side.
    Claims.
    Terms and phrases.
    Writing a letter.
    Exercises and test.
    8. Social correspondence
    Invitation to a conference and accepting an invitation.
    Letter of appreciation.
    Letter of condolence.
    Congratulations and good wishes.
    9. Effective meetings
    Agenda.
    Leadership task roles.
    Managing the people-group maintenance roles and strategies.
    Effective chairman and problem solving procedures.
    10. Job interviews
    Recruiting and types of interview.
    Questioning techniques.
    Preparation for the interview.
    Conducting the interview from the point of view of the interviewer and the interviewee.
    11. Cover letters, CV
    Structure of a Cover Letter.
    Layout.
    Format of a CV.
    Language aspects.
    12. Presentations
    Preparation - the audience and timing.
    Introduction - winning audience's attention and interest.
    Central idea statement, content and structure.
    Delivering, posture, gestures and voice.
    13. Revision
    Role play - job interview, repetition of vocabulary and grammar structures.
Literatura
    povinná literatura
  • HEJTMÁNKOVÁ, J., SUCHOŇOVÁ, H. Business Correspondence. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-178-9. info
  • SWEENEY, S. English for Business Communication. Cambridge University Press, 2003. info
  • HEINZOVÁ, K. Communicating in the Business World. Karviná: SU OPF, 1996. ISBN 80-85879-51-4. info
    doporučená literatura
  • ASHLEY, A. Commercial Correspondence. Oxford: OUP, 2003. ISBN 0-19-457207-2. info
  • JONES, L. New International Business English. Cambridge University Press, 2003. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Předmět je ukončen zápočtem, který posluchači získají na základě:
1/ 1 průběžného ústního testu,
2/ 1 písemného průběžného testu,
3/ závěrečného písemného testu.
Posluchači mají možnost získat až 100 bodů jako maximum, přičemž k získání zápočtu musí obdržet alespoň 60 bodů. Studenti, kteří danou část jazyka opakují, nemají povinnou 60% docházku.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž51
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem120
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, léto 2015.