EVSNAKOD Communication Skills

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se zásadami efektivní komunikace. Pomocí tréninku rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci tak zlepšit jejich komunikační profil.
Osnova
  • 1. Úvod do komunikace
    2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
    3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
    4. Komunikační strategie
    5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
    6. Prezentace jako komunikační dovednost
    7. Verbální a neverbální komunikace
    8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
    9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
    10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
    11. Komunikace ve skupině
    12. Komunikace pomocí prostředníka
    13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
    1. Úvod do komunikace
    Teorie komunikace. Vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces a komunikační model. Prvky komunikace. Funkce komunikace. Druhy komunikace.
    2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
    Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Efektivní naslouchání. Expresivní dovednosti - dotazování, popisování, přijímání závěrů. Metoda pozorujícího účastníka.
    3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
    Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy.
    4. Komunikační strategie
    Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů, problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace.
    5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
    Komunikační šum. Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační hry. Zpětná vazba a její funkce.
    6. Prezentace jako komunikační dovednost
    Tvorba prezentace, hodnotící kritéria, potřeba kvalitní prezentace. Prezentační technika. Vizualizace prezentace.
    7. Verbální a neverbální komunikace
    Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky.
    8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
    Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). Prostředky dramatizace mluveného projevu.
    9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
    Charakteristika profesní komunikace. Principy efektivní pracovní komunikace. Jak psát životopis. Další typy pracovní komunikace (obchodní korespondence, pracovní pohovory, porady apod.).
    10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
    Základní strategie, taktiky a triky. Osobnost vyjednavače. Interkulturní vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu dle autotestů.
    11. Komunikace ve skupině
    Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání.
    12. Komunikace pomocí prostředníka
    Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika.
    13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
    Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Přesvědčování a (versus) manipulace, etika přesvědčování. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza.
Literatura
    povinná literatura
  • QUINTANILLA K. M and T. S. WAHL. Business and Professional Communication. Sage Publications, Inc., 2011. ISBN 978-1-4129-6472-2. info
    doporučená literatura
  • DE VITO, J. A. Essentials of Human Communication. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1x seminární práce, 60% účast na seminářích, 1x zápočtový test
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž47
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.