INMBEPNI Podnikání a obchodování na Internetu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními koncepcemi a metodami podnikání a obchodování na Internetu, internetovými obchody (e-shopy), internetovými tržišti, e-commerce systémy, jejich strukturou, metodami hodnocení jejich efektivnosti a zajištění jejich bezpečnosti. Po absolvování jsou studenti schopni vytvořit a spravovat jednoduchý internetový obchod.
Osnova
  • 1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Výchozí podmínky pro e-Business.
    2. E-commerce, e-Bussines (B2B, B2C).
    3. Internetová tržiště.
    4. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec.
    5. E-commerce systém.
    6. ERP a CRM v e-business.
    7. Elektronické platby.
    8. Dodavatelský řetězec a logistika v e-business.
    9. Bezpečnost e-business.
    10. Měření efektivity.
    11. Business Intelligence (BI) v e-business.
    12. Trendy vývoje.
    1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Informační a komunikační technologie. Internet, intranet. Výchozí podmínky pro e-Business.
    2. Elektronické podnikání a obchodování (e-business, e-commerce). Základní a strategická východiska pro e-commerce a e-business. Internetový obchod a jeho struktura. Procesní definice elektronického podnikání a obchodování. Metody tvorby www stránek internetových obchodů.
    3. Internetová tržiště. Struktura internetových tržišť. Obchodní modely. Členské a vlastnické modely. Metody tvorby cen na internetových tržištích.
    4. Přidávání hodnoty výrobků a služeb. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec (HR, VHR). Hodnotová matice. Konceptuální model.
    5. E-commerce systém. Struktura e-commerce systémů. E-commerce systém jako informační systém. Metody modelování e-commerce systémů. Procesní model e-commerce systému.
    6. ERP a CRM. Struktura a funkce ERP a CRM. Vztah prodejce & zákazník. E-commerce systémy orientované na zákazníka (customer-oriented e-commerce systems).
    7. Elektronické platební systémy. Koncepce a použití elektronických platebních systémů v oblasti elektronické komerce.
    8. Dodavatelský řetězec a logistika. Řízení dodavatelského řetězce (SCM). Optimalizace dodavatelského řetězce v rámci e-commerce systémů.
    9. Řízení rizik v e-business a e-commerce. Výhody a nevýhody elektronického podnikání a obchodování. Rizika. Identifikace, měření a řízení rizik.
    10. Bezpečnost elektronického podnikání a obchodování. Zabezpečení dat. Identifikace obchodujících subjektů. Elektronický podpis.
    11. Metody měření efektivity e-commerce systémů. Přizpůsobení e-commerce systémů aktuálním potřebám. Metody podporující efektivnost (SEO, PPC, reklama, marketing, technologie).
    12. Business Intelligence (BI). Využití BI v oblasti elektronické komerce. Funkce a možnosti BI. BI jako součást moderních ERP a CRM.
    13. Trendy vývoje e-business a e-commerce.
Literatura
    povinná literatura
  • SUCHÁNEK, P. Podnikání a obchodování na internetu. SU OPF Karviná, 2008. ISBN 978-80-7248-458-4. info
  • TONDR, L. Podnikáme s internetem. Praha: Computer press, 2002. ISBN 80-7226-729-9. info
  • SCULLEY, A., WOODS, W. B2B internetová tržiště. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0081-6. info
    doporučená literatura
  • SUCHÁNEK, P. E-commerce - Elektronické podnikání a koncepce elektronického obchodování. Praha, 2012. ISBN 978-80-86929-84-2. info
  • LAUDON, K., TRAVER, C.G. E-Commerce 2010. New Jersey: Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0136100577. info
  • SEDLÁČEK, J. E-komerce internetový a mobil marketing - od A do Z. Praha: BEN, 2006. ISBN 8073001950. info
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Reklama na internetu. Praha: GradaPublishing, 2002. ISBN 80-247-0201-0. info
  • DONÁT, J. E-Business pro manažery. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • MCGRAW-HILL HIGHER EDUCATION. Electronic commerce:Security, Risk Managenment and Control. The McGraw-Hill Companies. 2000. ISBN 0-07-229289-X. info
  • NONDEK, L., ŘENČOVÁ, L. Internet a jeho komerční využití. Praha: GRADA, 2000. ISBN 8071699330. info
Výukové metody
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Seminární práce, kombinovaná zkouška
Ostatní studijní zátěž: samostatná práce s informačními zdroji (internet atd.)

AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž65
Přednáška6
Zkouška40
Celkem117
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.