PEMBAEKO Economy of Trade

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Předpoklady
MARBAMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
Osnova
  • 1 Význam a postavení obchodu v národním hospodářství
    Pojetí obchodu. Jeho vznik, společenská dělba práce, historie trhu. Éra přežití. Produktivní éra. Spotřebitelská éra. Základní činitelé obchodní činnosti. Proces utváření tržní nabídky na úrovni obchodu. Základní funkce obchodu. Druhy obchodu.
    2 Stručný vývoj českého obchodu
    Obchod za první republiky, obchod v období CPE a jeho charakteristika (1948-1989). Obchod v období transformace a jeho strukturálních změny. Vývoj druhů maloobchodu ve světě.
    3 Řešení technologie obchodního provozu I
    Systémové pojetí obchodního provozu. Zboží jako obchodní sortiment, jeho definice, vývoj a členění. Seskupování sortimentu a jeho specializace. Pracnost sortimentu. Technologické skupiny zboží. Zásoby zboží. Graf vývoje zásob. Obchodně provozní operace.
    4Řešení technologie obchodního provozu II
    Mechanizační prostředky a obchodní zařízení. Plochy a dispoziční řešení maloobchodní jednotky. Pohyb zboží v maloobchodní jednotce. Formy prodeje. Hlavní skupiny forem prodeje a jejich výběr. Charakteristika základních forem prodeje.
    5 Projekt maloobchodní jednotky
    Zřízení prodejny, podnikatelský plán, jeho specifika. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Hygienické minimum pro podnikatele. Projekt prodejny. Exteriér prodejny (vnější stimuly nákupní atmosféry). Interiér prodejny (vnitřní stimulace).
    6 Maloobchod a jednotlivé typy maloobchodních jednotek
    Maloobchod, jeho definice, podstata a význam. Životní cyklus maloobchodu. Systemizace maloobchodních jednotek. Maloobchod v prodejnách (store retail). Hlavní druhy maloobchodníků bez prodejen (non-store retail). Maloobchodní organizace.
    7 Velkoobchod a druhy velkoobchodníků
    Charakter a význam velkoobchodu. Transakcionální teorie a její využití v praxi. Funkce velkoobchodu. Druhy velkoobchodníků. Velkoobchod s úplnými a neúplnými funkcemi.
    8 Skladování ve velkoobchodních skladech a doprava
    Základní druhy skladů dle jejich funkce. Členění skladů podle stupně mechanizace, vnitro skladové technologie a progresivní skladové technologie. Základní druhy velkoobchodních skladů dle jejich provedení. Volba skladu a jeho lokalizace. Doprava.
    9 Územní organizace obchodního podnikání a maloobchodní síť
    Soustava osídlení - obecné vymezení. Seskupování sídelních útvarů. Česká sídelní soustava. Optimální využití prostorových faktorů pro rozmístění ekonomických aktivit. Maloobchodní síť, její význam, členění a územní organizace.
    10 Principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
    Vývojové tendence v maloobchodní síti, principy jejího řešení. Akční rádius a dostupnost. Nákupní spád. Rovnoměrnost sítě. Koncentrace maloobchodní sítě. Hierarchie v řešení sítě (tzv. princip stupňovitosti). Umístění maloobchodních jednotek v sídelních útvarech.
    11 Základy ekonomiky maloobchodního prodeje
    Plánování, rozpočtování prodeje. 3 ekonomické kategorie úspěšného podnikání. Nákupní ceny. Obchodní přirážky. Rabaty. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Analýza potřeb zákazníků. Realizace prodejních cen. Nákladové faktory a poměry na trhu.
    12 Psychologie a technika prodeje
    Motivace zákazníků, typy zákazníků, jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Základní typy otázek. Námitky zákazníka - argumentační agenda prodejce. Znalost, čas a metodika odpovědí. Psychologické aspekty rozmístění zboží po prodejní ploše a merchandising.
    13 Ochrana zájmů spotřebitele
    Historie ochrany zájmů spotřebitele u nás a ve světě. Priority spotřebitelské politiky. Zákony vztahující se k ochraně zájmů spotřebitele. Dozorové orgány, jejich práva a kompet
Literatura
    povinná literatura
  • BETANCOURT, R. R. The Economics of Retailing and Distribution. Cheltenham: Edward ELGAR, 2004. ISBN 1-84542-764-5. info
    doporučená literatura
  • GITMAN, L., MCDANIEL,C. The Future of Business. Cincinnati: SouthWestern College Publishing, 2002. ISBN 0-324-1212575-5. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
60% účast na seminářích, seminární práce, prezentace, písemná forma zkoušky
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž66
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.