PEMNCSTM Strategic Management

School of Business Administration in Karvina
Summer 2015
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Václav Lednický, CSc. (lecturer)
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Karel Skokan, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
    10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
    11. Postup implementace strategie, případové studie
    12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy
    13. Strategie územního celku.
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu
    Podstata a význam strategického managementu, jeho dimenze, úrovně strategie, základní prvky strategického managementu, tvůrci strategie (top management), cíle strategického managementu, charakteristika komponent strategického managementu.
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    Charakteristika struktury strategického managementu jako procesu. Popis strukturálních vazeb prvků strategického managementu jako procesu a sekvence jejich interakcí.
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    Prognostika jako vědecký podklad strategií, techniky prognózování. Základní globální problémy světa a hlavní vývojové směry současnosti.
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    Definování a význam vize podniku. Určení filozofie firmy a zpracování poslání (mise) podniku. Stanovení organizačních cílů strategie a jejich základní charakteristika v obecné formě (SMART).
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    Charakteristika vzdáleného okolí podnikatelské společnosti. Charakteristika bezprostředního okolí.
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabostí firmy
    Charakteristika interní analýzy, aplikace různých metod analýzy. Chápání interní analýzy jako procesu. Identifikace interních strategických faktorů a jejich hodnocení.
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    Významnost finanční analýzy, její cíle, metodika. Analýza zadluženosti, analýza rentability, ukazatelé řízení aktiv, identifikace solventnosti a ziskovosti. Význam strategické kontroly, postupy. Investiční politika jako nová součást strategie.
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    Strategické požadavky nadnárodních společností. Důvody nadnárodního propojení společností. Komplexnost nadnárodního prostředí. Problémy řízení nadnárodní společnosti.
    9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
    Varianty strategií podnikání podnikatelského subjektu. Základní typologie strategických přístupů. Jednotlivé typy funkčních strategií.
    10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
    Definice a rozdělení rizika, způsoby snižování rizika. Risk management. Podnikatelská krize, její podstata a dynamika řízení. Krizový plán firmy.
    11. Postup implementace strategie, případové studie
    Implementace strategie. Řízení strategické změny, dopady na organizační uspořádání, styl vedení, úprava komunikace. Způsob kon
Literature
    required literature
  • GUINN, A., KRATOCHVÍL, O., MATUŠÍKOVÁ, I. Strategický management. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2007. ISBN 978-80-7314-125-7. info
  • LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
  • KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha: C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-578-X. info
    recommended literature
  • MICHALKO, M. Strategický management. Ostrava: VŠP, 2007. ISBN 80-86764-60-5. info
  • ZADRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management. Praha: Oeconomia, 2004. ISBN 80-245-0683-1. info
  • JIRÁSEK, J. A. Strategie. Umění podnikatelských vítězství. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-22-3. info
  • ŠMÍDA, F. Strategie v podnikové praxi. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-41-X. info
  • LEDNICKÝ, V. Tvorba strategie územního celku. Ostrava: VŠB, 2003. ISBN 80-248-0468-9. info
  • SOUČEK, Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-47-9. info
  • GRANT, R. M. Contemporary Strategy Analysis. Chichestert: John Wiley, 2001. ISBN 978-0-470-74710-0. info
  • KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced Scorecard. Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-032-5. info
  • LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: AJAK, 2000. ISBN 80-7048-019-X. info
  • DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432. info
  • COLENSO, M. Strategic Skills for Line Managers. Great Britain: Planta Tree, 1998. ISBN 0-7506-3982-2. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-12-0. info
  • KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
One-to-One tutorial
Laboratory work
Students' self-study
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž65
Přednáška6
Zkouška40
Summary117

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2015/PEMNCSTM