OPF:PEMPMSV Metody sociologického výzkumu - Informace o předmětu
PEMPMSV Metody sociologického výzkumu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2015
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (cvičící)
Ing. Ivana Němcová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. - Předpoklady
- ( EVSESOC Sociologie || EVSPSOC Sociologie || SVESOC Sociologie || SVPSOC Sociologie ) && ( INMEKVB Kvantitativní metody B || INMPKVB Kvantitativní metody B || MMEEKVB Kvantitativní metody B || MMEPKVB Kvantitativní metody B )
Podmínkou zapsání předmětu Metody sociologického výzkumu je předchozí absolvování předmětů Statistika a Sociologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN)
- Evropská integrace (program OPF, B_HOSPOL)
- Hotelnictví (program OPF, B6503GAHOT)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Řízení logistiky (program OPF, B_EKOMAN)
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Účetnictví a daně (program OPF, B_EKOMAN)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Výuka v předmětu je zaměřena k získání vědomostí o základních metodách a technikách sociologického výzkumu tak, aby je bylo možné uplatnit v oblasti sociálního managementu, ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky zkoumání, realizovat výzkum, interpretovat výsledky šetření). Výuka je koncipována tak, aby získané znalosti studenti mohli využít také při zpracování bakalářských a diplomových prací, pokud jejich tématika souvisí s realizací výzkumných metod a procedur.
- Osnova
- Charakteristika sociologického výzkumu
Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
3. Organizace sociologického výzkumu
Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku, možnosti distribuce a sběru dotazníků.
6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
7. Anketa v sociologickém výzkumu
Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu chování a veřejného mínění. Hodnocení a rozšiřování ankety.
8. Komunikační výzkum
Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnic. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.
12. Sociometrie
Sociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití v sociální a ekonomické praxi.
13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
Předmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum)). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskopický výzkum). Typologie výzkumů trhu. Zkoumání mo
- Charakteristika sociologického výzkumu
- Literatura
- povinná literatura
- DENZIN, N. K., Y. S. LINCOLN. The SAGE Handbook of Qualitative Research. 4th edition, USA: SAGE Publications, Inc., 2011. ISBN 9781412974172. info
- MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
- STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
- MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
- doporučená literatura
- SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. 3rd edition, London: SAGE Publications, Ltd., 2006. ISBN 1412922445. info
- KOZEL, R., KOL. Moderní marketingový výzkum. Praha: GRADA Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
- SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Victoria Publishing, 1997. ISBN 80-85605-09-0. info
- LAZARSFELD, P. Počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7184-342-3. info
- LAMSER, V. Komunikace a společnost. Úvod do teorie společenské komunikace. Praha, 1969. ISBN neuvedeno. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Kombinovaná zkouška
- Informace učitele
- Minimálně 70 % účast na seminářích, zpracování projektu sociologického výzkumu a jeho prezentace. Ukončeno kombinovanou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2015/PEMPMSV