SVBPPSY Psychologie

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem přednášek je seznámit studenty s předmětem psychologie a aplikovaných psychologických disciplín, zejména sociální psychologie, psychologie osobnosti, psychologie práce a zdraví. Výuka je koncipována jako základ studia psychologie pro manažery. Současně si klade za cíl přispět k sebepoznání, k rozvoji osobnosti studenta i k možnostem seberealizace. Předmět současně tvoří přirozená východiska pro řadu dalších disciplín ve výuce, zaměřených na problematiku komunikace, řízení, ale též pro personalistiku, marketing, andragogiku apod.
Osnova
1. Úvod do studia psychologie. Aplikované psychologie
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
3. Vlastnosti osobnosti a typologie osobností
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
7. Interakce personální
8. Vnímání druhých a vliv prostředí
9. Konflikt a spolupráce
10. Psychologie prodeje a trhu
11. Psychologie propagace a reklamy
12. Ovlivňování a techniky manipulace
13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
1. Úvod do studia psychologie
Předmět, úkoly a cíle psychologie. Vymezení pojmu psychologie, zařazení psychologie do systému věd. Historický vývoj psychologie. Směry v psychologii. Metody psychologie.
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
Antické antropologické modely. Náboženské modely osobností. Osvícenský antropologický model. Psychoanalytická struktura osobnost. Behaviorální koncept osobností. Antropologický model humanistické psychologie i Gestalt. Franklův trojdimenzionální model osobností.
3. Vlastnosti osobností a typologie osobností.
Elementy osobností vrozené a získané z prostředí. Temperament a charakter. Schopnosti, dovednosti a inteligence. Extroverze a introverze. Teorie Big five. Typologie Hippokratova, Sprangerova, Eysenckova, Gretzova.
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
Paradigmata času od antiky po současnost. Kulturně geografické rozdíly ve vnímání času. Zimbardo a Boyd koncept šestí časových horizontů. Pojetí jáství ve vybraných kulturách.

5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
Osobnost a společnost. Hierarchie hodnot. Tradice a sebepojetí. Postoje a sebepojetí. Podmínky a následky změny postojů.
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
Proces rozhodování. Motivační konflikty. Kognitivní disonance. Systematizace motivů. Teorie potřeb Maslowa. Psychodynamické a behaviorální teorie. Jiné motivační teorie.
7. Interakce personální
Sociální facilitace a lenivost. Konformita. Poslušnost, autorita a vůdcovství. Skupinové procesy. Kolektivní chování

8. Vnímání druhých a vliv prostředí
Sociální vliv a sociální kontrola. Afiliace. Sociální reprezentace a teorie atribuce. Interpersonální atraktivita a vztahy.

9. Konflikt a spolupráce
Prosociální chování. Altruismus a zisk. Teorie agrese. Předsudky. Navazovaní spolupráce a řešení konfliktů.

10. Psychologie prodeje a trhu
Psychologie prodeje a trhu a jiné disciplíny. Psychologická charakteristika trhu a zboží. Smysly a emoce v konzumentském chování. Psychologie nákupu. Heuristiky v ekonomickém rozhodování.

11. Psychologie propagace a reklamy
Psychologické principy propagace a reklamy. Klasické a instrumentální podmiňování v marketingových strategiích. Charakteristika principů konstrukce reklam. Způsoby vnímání podnětů. Druhy emocí a jejich význam v reklamě. Smyslové aspekty reklamy a její prostředky. Podprahová a skrytá reklama

12. Ovlivňování a techniky manipulace
Vymezení a rozpoznání manipulace. Podstata ovlivňování pomocí NLP. Identifikace jazykové struktury ovlivňujících lidské chování. Jednotlivé manipulační techniky. Podstata paradoxního ovlivňování

13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
Klasifikace náročných životních situací. Stres, stresory a příznaky stresu. Syndrom vyhoření, příčiny, prevence a náprava. Asertivní chovaní. Psychofyzická rovnováha. Smysl života. Relaxační techniky. Duchovní život a meditace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2015/SVBPPSY