INMBABOI Business on the Internet

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2016
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dalibor Hula (cvičící)
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními modely, koncepcemi, metodami a architekturou systémů elektronického podnikání (e-business) a obchodování (e-commerce).
Osnova
  • 1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Subjekty informační a globální informační infrastruktury. Informační a komunikační technologie (ICT). Internet, intranet
    2. Elektronické podnikání a obchodování (e-business, e-commerce). Výchozí podmínky pro e-business (legislativní, technologické, personální, sociální, apod.). Procesní definice elektronického podnikání a obchodování
    3. Internetový obchod. Internetové tržiště. Struktura internetového obchodu a internetového tržiště. Obchodní modely. Členské a vlastnické modely. Metody tvorby cen na internetových tržištích
    4. Systém e-business. Architektura systému. Informační toky. Zákaznicky orientovaný systém
    5. Zákaznické prostředí. Cílové skupiny. Vztah prodejce & zákazník. Výhody a nevýhody e-business a e-commerce pro zákaznické prostředí a provozovatele. Komunikační rozhraní. Identifikace obchodujících subjektů
    6. ERP (Enterprise Resource Planning) a CRM (Customer Relationship Management). Struktura a funkce ERP a CRM v e-business. Moduly ERP a CRM pro e-business
    7. Elektronické platební systémy (EPS). Základní komponenty. Hlavní technologie EPS
    8. Dodavatelský řetězec a logistika. Řízení dodavatelského řetězce (Supply Chain Management - SCM) Optimalizace dodavatelského řetězce
    9. Hodnota produktů a služeb. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec (HR, VHR)
    10. Bezpečnost e-business a e-commerce. Řízení rizik v e-business a e-commerce. Zabezpečení dat. Elektronický podpis
    11. Metody měření efektivity e-business. Přínosy e-business pro firmu. Metody a nástroje podporující efektivnost e-business
    12. Business Intelligence (BI). Využití BI v e-business. BI jako součást moderních ERP a CRM
    13. Trendy vývoje e-business a e-commerce. Předpokládané obchodní modely v budoucnosti
Literatura
    povinná literatura
  • CHAFFEY, D. Digital Business & E-Commerce Management, 6th ed. Strategy Implementation & Practice. London: Trans-Atlantic Publications, 2014. ISBN 978-0273786542. info
  • DAVIES, P. B. eBusiness. London: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 978-0230304567. info
    doporučená literatura
  • SHELTON, T. Business Models for the Social Mobile Cloud: Transform Your Business Using Social Media, Mobile Internet, and Cloud Computing. New York: Wiley, 2013. ISBN 978-1118369944. info
  • SCOBEY, P., LINGRAS, P. Web Programming and Internet Technologies: An E-Commerce Approach. Burlington: Jones & Bartlett Learning, 2012. ISBN 978-0763773878. info
  • CHAFFEY, D. E-Business and E-Commerce Management: Strategy, implementation and practice. New Jersey: Prentice Hall, 2011. ISBN 978-0273752011. info
Informace učitele
Průběžný test, minimálně 70% účast na seminářích, vyhledávání a zpracování zdrojů na internetu, zpracování cizojazyčných zdrojů a příprava na řešení týmových úkolů na seminářích.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019.