MPDPMSR Metody strategického řízení

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2016
Rozsah
0/0. 15 kr. Ukončení: dzk.
Garance
Karel Skokan, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
Základní znalosti kurzů Management a Strategický management přednášených v bakalářském nebo magisterském studijním programu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Prohloubit znalosti absolventů magisterského studia o současné teoretické přístupy, metodické postupy a praktické poznatky v oblasti managementu, strategického managementu a projektového managementu podniků a dalších subjektů. Poskytnout informace o obsahu, postupech a metodách zpracování strategie organizací a její implementace v národním i mezinárodním kontextu.
Osnova
  • 1. Teorie a paradigmata managementu
    Systémový přístup k řízení, vývojové tendence a teoretická východiska managementu, základní funkce managementu v řízení podniku, management a leadership.
    2. Základní pojmy strategického managementu
    Základní prvky filosofie strategického řízení, funkce strategie, zásady strategického myšlení, základní postupy strategického rozhodování, etapy a úrovně strategického řízení a zodpovědnost za strategie.
    3. Konkurenceschopnost, inovace a strategické řízení
    Makroekonomická a mikroekonomická teorie konkurenceschopnosti, konkurenční výhoda, Porterova teorie konkurenceschopnosti, paradigma a Porterův diamant, hodnocení konkurenceschopnosti v globálním měřítku. Teorie inovací, klasifikace a hodnocení. Konkurenční výhoda a přidaná hodnota jako cíle strategie.
    4. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
    Proces strategického řízení a jeho složky, vývoj strategického řízení, poziční a zdrojový přístup ke tvorbě strategie, preskriptivní a emergentní strategie, vybrané modely tvorby strategie, logický incrementalismus, strategie modrého oceánu, apod.
    5. Strategický záměr, vize a poslání podniku
    Definování a význam podnikové vize, poslání podniku a tvorba podnikové filosofie, určení podnikových cílů včetně jejich priorit, zájmové skupiny podniku v procesu tvorby strategie, definice základních pojmů.
    6. Analýza vnějšího prostředí podniku
    Význam okolního makroprostředí na podnik, PESTLE analýza jednotlivých segmentů vnějšího prostředí, analýza hybných sil v odvětví, Porterův model konkurenčních sil, strategické mapy konkurentů, analýza konkurentů, model životního cyklu mikrookolí.
    7. Analýzy vnitřního prostředí podniku
    Analýza zdrojů a funkčních oblastí, hodnotový řetězec podle Portera, SPACE analýza, SWOT analýza, analýza konkurenční síly, portfoliové analýzy, matice BCG, GEC apod..
    8. Volba a typy strategií
    Generování strategických alternativ a volba varianty strategie, základní typy strategických přístupů, hodnotící kriteria, hodnocení vhodnosti strategie, její přijatelnosti a proveditelnosti, Mintzbergův přístup k tvorbě základních konkurenčních strategií, členění strategií podle Portera, Ansoffa, Kotlera.
    9. Podnikatelské a funkční strategie
    Základní charakteristika, vztah komplexní podnikové strategie k funkčním strategiím, podnikatelské strategie ve zvláštních situacích. Typy funkčních strategií a jejich význam, návaznosti jednotlivých funkčních strategií. Finanční hodnocení podniku a plánování investic.
    10. Implementace strategie
    Význam realizace a zavádění strategie, obsazení klíčových pozic v podniku, změna struktury podniku, styl vedení, změna podnikové kultury (kultury organizace), motivace při tvorbě a zavádění strategie, způsoby ovlivňování lidí při realizaci implementace, řízení změn, postup při řešení vzniklých konfliktů, strategická kontrola a hodnocení strategie.
    11. Strategie v mezinárodním kontextu
    Globalizace světové ekonomiky, změny struktury mezinárodního konkurenčního prostředí, regionální spolupráce, nadnárodní podniky. Jejich charakteristika, typy a způsoby řízení, typy strategií nadnárodních společností, změny struktury výroby a světového obchodu i přímých zahraničních investic.
    12. Strategie mimopodnikové
    Principy, obsah a postupy tvorby strategie neziskových organizací. Strategie ve veřejném sektoru. Strategie obcí, územních celků, odvětví. Národní a nadnárodní strategie.

    13. Přístup logického rámce při implementaci strategií
    Analýza problémů, cílů a strategií, matice logického rámce a její význam, horizontální a vertikální logi
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2016/MPDPMSR