MPDPMSR Metody strategického řízení

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2013
Rozsah
Přednáška 40 HOD/SEM. 15 kr. Ukončení: dzk.
Vyučující
Karel Skokan, Ph.D. (přednášející)
Garance
Karel Skokan, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
Základní znalosti kurzů Management a Strategický management přednášených v bakalářském nebo magisterském studijním programu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubit znalosti absolventů magisterského studia o současné teoretické přístupy, metodické postupy a praktické poznatky v oblasti managementu, strategického managementu a projektového managementu podniků a dalších subjektů. Poskytnout informace o obsahu, postupech a metodách zpracování strategie organizací a její implementace v národním i mezinárodním kontextu.
Osnova
  • 1. Teorie a paradigmata managementu
    Systémový přístup k řízení, vývojové tendence a teoretická východiska managementu, základní funkce managementu v řízení podniku, management a leadership.
    2. Základní pojmy strategického managementu
    Základní prvky filosofie strategického řízení, funkce strategie, zásady strategického myšlení, základní postupy strategického rozhodování, etapy a úrovně strategického řízení a zodpovědnost za strategie.
    3. Konkurenceschopnost, inovace a strategické řízení
    Makroekonomická a mikroekonomická teorie konkurenceschopnosti, konkurenční výhoda, Porterova teorie konkurenceschopnosti, paradigma a Porterův diamant, hodnocení konkurenceschopnosti v globálním měřítku. Teorie inovací, klasifikace a hodnocení. Konkurenční výhoda a přidaná hodnota jako cíle strategie.
    4. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
    Proces strategického řízení a jeho složky, vývoj strategického řízení, poziční a zdrojový přístup ke tvorbě strategie, preskriptivní a emergentní strategie, vybrané modely tvorby strategie, logický incrementalismus, strategie modrého oceánu, apod.
    5. Strategický záměr, vize a poslání podniku
    Definování a význam podnikové vize, poslání podniku a tvorba podnikové filosofie, určení podnikových cílů včetně jejich priorit, zájmové skupiny podniku v procesu tvorby strategie, definice základních pojmů.
    6. Analýza vnějšího prostředí podniku
    Význam okolního makroprostředí na podnik, PESTLE analýza jednotlivých segmentů vnějšího prostředí, analýza hybných sil v odvětví, Porterův model konkurenčních sil, strategické mapy konkurentů, analýza konkurentů, model životního cyklu mikrookolí.
    7. Analýzy vnitřního prostředí podniku
    Analýza zdrojů a funkčních oblastí, hodnotový řetězec podle Portera, SPACE analýza, SWOT analýza, analýza konkurenční síly, portfoliové analýzy, matice BCG, GEC apod..
    8. Volba a typy strategií
    Generování strategických alternativ a volba varianty strategie, základní typy strategických přístupů, hodnotící kriteria, hodnocení vhodnosti strategie, její přijatelnosti a proveditelnosti, Mintzbergův přístup k tvorbě základních konkurenčních strategií, členění strategií podle Portera, Ansoffa, Kotlera.
    9. Podnikatelské a funkční strategie
    Základní charakteristika, vztah komplexní podnikové strategie k funkčním strategiím, podnikatelské strategie ve zvláštních situacích. Typy funkčních strategií a jejich význam, návaznosti jednotlivých funkčních strategií. Finanční hodnocení podniku a plánování investic.
    10. Implementace strategie
    Význam realizace a zavádění strategie, obsazení klíčových pozic v podniku, změna struktury podniku, styl vedení, změna podnikové kultury (kultury organizace), motivace při tvorbě a zavádění strategie, způsoby ovlivňování lidí při realizaci implementace, řízení změn, postup při řešení vzniklých konfliktů, strategická kontrola a hodnocení strategie.
    11. Strategie v mezinárodním kontextu
    Globalizace světové ekonomiky, změny struktury mezinárodního konkurenčního prostředí, regionální spolupráce, nadnárodní podniky. Jejich charakteristika, typy a způsoby řízení, typy strategií nadnárodních společností, změny struktury výroby a světového obchodu i přímých zahraničních investic.
    12. Strategie mimopodnikové
    Principy, obsah a postupy tvorby strategie neziskových organizací. Strategie ve veřejném sektoru. Strategie obcí, územních celků, odvětví. Národní a nadnárodní strategie.

    13. Přístup logického rámce při implementaci strategií
    Analýza problémů, cílů a strategií, matice logického rámce a její význam, horizontální a vertikální logi
Literatura
    povinná literatura
  • GRASSEOVÁ M. a kol. Analýza podniku v rukou manažera. 2. vydání. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0032-2. info
  • TICHÁ, I. HRON, J. Strategické řízení. Praha: ČZU, 2012. ISBN 978-80-213-0922-7. info
  • ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4008-9. info
  • KONEČNÝ, M., GREGUŠOVÁ, M. Strategický management. Ostrava: VŠB-Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-248-2791-9. info
  • FOTR, J. a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4. info
  • VEBER, J. a kol. Management. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-200-0. info
    doporučená literatura
  • FOTR, J. Investiční rozhodování a řízení projektů. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3293-0. info
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • ŘEHÁČEK, P. Procesy a prvky projektového řízení. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2011. ISBN 978-80-248-2455-0. info
  • SVOZILOVÁ, K. Projektový management. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3611-2. info
  • LHOTSKÝ, J. Strategický management. Jak zajistit budoucí úspěch podniku. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3295-1. info
  • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5. info
  • SEDLÁČKOVÁ, H. BUCHTA, K. Strategická analýzy. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-367-1. info
  • LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
  • KEŘKOVSKÝ, M.; VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. info
  • KONEČNÝ, M., WAGNEROVÁ, E. Inovační podnikání. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-092-8. info
  • FOTR, J., DĚDINA, J., HRŮZOVÁ, H. Manažerské rozhodování. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-69-6. info
  • ANGIER, M., MARCH, JG. Economic of Choice, Change and Organization. Boston, 2002. ISBN 1-84064-321-8. info
  • VLČEK, R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-068-6. info
  • VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0194-4. info
  • NEUMAIEROVÁ, I., NEUMAIER, I. Výkonnost a tržní hodnota firmy. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0125-1. info
  • ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
  • DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. Praha: C.H.Beck, 2001. ISBN 80-7179-603-4. info
  • VEBER, J. a kol. Management - základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-095-5. info
  • CRAINER, S. Moderní management - základní myšlenkové směry. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-019-8. info
  • SYNEK, M. A KOL. Podniková ekonomika. 2. vyd. Praha: C.H.Beck, 2000. ISBN 80-7179-228-4. info
  • KOTTER, JP. Vedení procesu změny, osm kroků úspěšné transformace podnikem v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-015-5. info
  • DRUCKER, PF. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-021-X. info
  • KONEČNÝ, M., LEDNICKÝ, V., MATUSÍKOVÁ, L., WAGNEROVÁ, E. Strategický management. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-049-9. info
  • TRUNEČEK, J. Systémy podnikového řízení ve společnosti znalostí. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-083-0. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • HESKETT, JL. Managing in the Service Economy. Boston: Harvard Business School Press, 1998. ISBN 0-87584-130-9. info
  • DRUCKER, P. On the profession of Management. Boston, A Harvard Business Review Book, 1998. ISBN 0-87584-836-2. info
  • KAŠÍK, J., MICHALKO, M. a kol. Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem, 1998. ISBN 80-902167-4-9. info
  • HRON, J., TICHÁ, I., DOHNAL, J. Strategické řízení. Praha: ČZU, 1998. ISBN 80-213-0255-0. info
  • VODÁČEK, L., ROSICKÝ, A. Informační management. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-35-2. info
  • BRICKAY, J., SMITH, C., ZIMMERMANN, J. Managerial Economics and Organizational Architecture. Boston: Irwin/Mc Graw-Hill, 1997. ISBN 0-256-15825-8. info
  • BROWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-230-1. info
  • STEINMANN, H., LÖHR, A. Základy podnikové etiky. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-56-4. info
  • DRUCKER, PF. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-29-2. info
  • NOVÝ, I. Podniková kultura a identita. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-159-4. info
  • MANLEY, WW. Executives Handbook of Model Business Conduct Codes. New Jersey: Prentice Hall, 1991. ISBN 013296757. info
  • DEDOUCHOVÁ, M. Kvalitní strategie - předpoklad úspěchu firmy. Praha: Profess, 1977. ISBN 80-85-235-25-0. info
    neurčeno
  • DAVID, F.R. Strategic Management. Concepts and Cases. 14th ed. Harlow: Pearson Education, 2013. ISBN 978-0-273-76748-0. info
  • JOHNSON, G., SCHOLES, K., WHITTINGTON, R. Exploring Corporate Strategy. 9th ed. London: Financial Times, 2011. ISBN 978-02-737-3702-5. info
  • LYNCH, R. Strategic Management. 5th ed. Harlow: Pearson Education, 2009. ISBN 978-0-273-71639-9. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Ústní komisionální zkouška, seminární práce - případová studie v rozsahu 20 stran.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.