PEMNASTM Strategic Management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2016
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Karel Skokan, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
    10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
    11. Postup implementace strategie, případové studie
    12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy
    13. Strategie územního celku.
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu
    Podstata a význam strategického managementu, jeho dimenze, úrovně strategie, základní prvky strategického managementu, tvůrci strategie (top management), cíle strategického managementu, charakteristika komponent strategického managementu.
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    Charakteristika struktury strategického managementu jako procesu. Popis strukturálních vazeb prvků strategického managementu jako procesu a sekvence jejich interakcí.
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    Prognostika jako vědecký podklad strategií, techniky prognózování. Základní globální problémy světa a hlavní vývojové směry současnosti.
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    Definování a význam vize podniku. Určení filozofie firmy a zpracování poslání (mise) podniku. Stanovení organizačních cílů strategie a jejich základní charakteristika v obecné formě (SMART).
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    Charakteristika vzdáleného okolí podnikatelské společnosti. Charakteristika bezprostředního okolí.
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabostí firmy
    Charakteristika interní analýzy, aplikace různých metod analýzy. Chápání interní analýzy jako procesu. Identifikace interních strategických faktorů a jejich hodnocení.
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    Významnost finanční analýzy, její cíle, metodika. Analýza zadluženosti, analýza rentability, ukazatelé řízení aktiv, identifikace solventnosti a ziskovosti. Význam strategické kontroly, postupy. Investiční politika jako nová součást strategie.
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    Strategické požadavky nadnárodních společností. Důvody nadnárodního propojení společností. Komplexnost nadnárodního prostředí. Problémy řízení nadnárodní společnosti.
    9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
    Varianty strategií podnikání podnikatelského subjektu. Základní typologie strategických přístupů. Jednotlivé typy funkčních strategií.
    10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
    Definice a rozdělení rizika, způsoby snižování rizika. Risk management. Podnikatelská krize, její podstata a dynamika řízení. Krizový plán firmy.
    11. Postup implementace strategie, případové studie
    Implementace strategie. Řízení strategické změny, dopady na organizační uspořádání, styl vedení, úprava komunikace. Způsob kon
Literatura
    povinná literatura
  • THOMPSON, J., MARTIN, F. Strategic Management: Awareness and Change. 6th ed. Mason: South-Western, 2010. ISBN 978-1-4080-1807-1. info
  • HILL, CH. W. L., JONES, G. R. Strategic Management: An Integrated Approach. 8th ed., Boston: Houghton Mifflin Company, 2008. ISBN 0-547-00497-4. info
    doporučená literatura
  • ALLKHAFAJI, A. F. Strategic Management: Formulation, Implementation, and Control in a Dynamic Environment. New York: The Haworth Press Inc., 2003. ISBN 0-7890-1809-8. info
  • DANIELS, J. D., RADEBAUGH, L. H., SULLIVAN D. P. Globalization and Business. 1st ed. New Jersey: Prentice Hall, 2002. ISBN 0-13-062030-0. info
  • GRANT, R. M. Contemporary Strategy Analysis. Chichestert: John Wiley, 2001. ISBN 978-0-470-74710-0. info
  • KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced Scorecard. Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-032-5. info
  • ANDERSON, S., CAVANAGH, J. - LEE, T. Field Guide to the Global Economy. 1st ed. New York: The New Press, 2000. ISBN 1-56584-421-1. info
  • CAMPBELL, D. J. Organizations and the Business Environment. Oxford : Butterworth-Heinemann, 1998. ISBN 0-7506-2760-3. info
  • DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432. info
  • COLENSO, M. Strategic Skills for Line Managers. Great Britain: Planta Tree, 1998. ISBN 0-7506-3982-2. info
  • KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Kombinovaná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Průběžný test (minimální úspěšnost je 70%).
Zkouška kombinovaná.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž38
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem117
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.