OPF:EVSNPKOD Komunikační dovednosti - Informace o předmětu
EVSNPKOD Komunikační dovednosti
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2017
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Marie Dočkalová, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Marie Dočkalová, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Manažerská informatika (program OPF, N_SYSINF)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se zásadami efektivní komunikace. Pomocí tréninku rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci tak zlepšit jejich komunikační profil.
- Osnova
- 1. Úvod do komunikace
2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
4. Komunikační strategie
5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
6. Prezentace jako komunikační dovednost
7. Verbální a neverbální komunikace
8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
11. Komunikace ve skupině
12. Komunikace pomocí prostředníka
13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
1. Úvod do komunikace
Teorie komunikace. Vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces a komunikační model. Prvky komunikace. Funkce komunikace. Druhy komunikace.
2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Efektivní naslouchání. Expresivní dovednosti - dotazování, popisování, přijímání závěrů. Metoda pozorujícího účastníka.
3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy.
4. Komunikační strategie
Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů, problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace.
5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
Komunikační šum. Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační hry. Zpětná vazba a její funkce.
6. Prezentace jako komunikační dovednost
Tvorba prezentace, hodnotící kritéria, potřeba kvalitní prezentace. Prezentační technika. Vizualizace prezentace.
7. Verbální a neverbální komunikace
Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky.
8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). Prostředky dramatizace mluveného projevu.
9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
Charakteristika profesní komunikace. Principy efektivní pracovní komunikace. Jak psát životopis. Další typy pracovní komunikace (obchodní korespondence, pracovní pohovory, porady apod.).
10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
Základní strategie, taktiky a triky. Osobnost vyjednavače. Interkulturní vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu dle autotestů.
11. Komunikace ve skupině
Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání.
12. Komunikace pomocí prostředníka
Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika.
13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Přesvědčování a (versus) manipulace, etika přesvědčování. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza.
- 1. Úvod do komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- QUINTANILLA K. M and T. S. WAHL. Business and Professional Communication. Sage Publications, Inc., 2011. ISBN 978-1-4129-6472-2. info
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
- doporučená literatura
- HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
- SOBČÍKOVÁ, J. Vyjednávání. Karviná: OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-297-1. info
- DE VITO, J. A. Essentials of Human Communication. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
- DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- https://elearning.opf.slu.cz/course/view.php?id=36
1x seminární práce, 60% účast na seminářích, 1x zápočtový testAktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 116 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2017/EVSNPKOD