EVSNPKOD Komunikační dovednosti

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2017
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Marie Dočkalová, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Marie Dočkalová, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se zásadami efektivní komunikace. Pomocí tréninku rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci tak zlepšit jejich komunikační profil.
Osnova
  • 1. Úvod do komunikace
    2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
    3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
    4. Komunikační strategie
    5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
    6. Prezentace jako komunikační dovednost
    7. Verbální a neverbální komunikace
    8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
    9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
    10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
    11. Komunikace ve skupině
    12. Komunikace pomocí prostředníka
    13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
    1. Úvod do komunikace
    Teorie komunikace. Vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces a komunikační model. Prvky komunikace. Funkce komunikace. Druhy komunikace.
    2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
    Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Efektivní naslouchání. Expresivní dovednosti - dotazování, popisování, přijímání závěrů. Metoda pozorujícího účastníka.
    3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
    Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy.
    4. Komunikační strategie
    Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů, problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace.
    5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
    Komunikační šum. Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační hry. Zpětná vazba a její funkce.
    6. Prezentace jako komunikační dovednost
    Tvorba prezentace, hodnotící kritéria, potřeba kvalitní prezentace. Prezentační technika. Vizualizace prezentace.
    7. Verbální a neverbální komunikace
    Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky.
    8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
    Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). Prostředky dramatizace mluveného projevu.
    9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
    Charakteristika profesní komunikace. Principy efektivní pracovní komunikace. Jak psát životopis. Další typy pracovní komunikace (obchodní korespondence, pracovní pohovory, porady apod.).
    10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
    Základní strategie, taktiky a triky. Osobnost vyjednavače. Interkulturní vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu dle autotestů.
    11. Komunikace ve skupině
    Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání.
    12. Komunikace pomocí prostředníka
    Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika.
    13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
    Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Přesvědčování a (versus) manipulace, etika přesvědčování. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza.
Literatura
    povinná literatura
  • QUINTANILLA K. M and T. S. WAHL. Business and Professional Communication. Sage Publications, Inc., 2011. ISBN 978-1-4129-6472-2. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
    doporučená literatura
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • SOBČÍKOVÁ, J. Vyjednávání. Karviná: OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-297-1. info
  • DE VITO, J. A. Essentials of Human Communication. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
https://elearning.opf.slu.cz/course/view.php?id=36
1x seminární práce, 60% účast na seminářích, 1x zápočtový test
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž47
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019.