EVSNPVSV Veřejné služby

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2017
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Danuta Duda, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Mgr. Danuta Duda, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit teorii služeb, podstatu veřejných služeb a jejich postavení v ekonomice státu. Seznámit studenty se sociálně ekonomickými aspekty veřejných služeb a poukázat na jejich význam v reprodukčním procesu, s důrazem na rozvoj lidského potenciálu. Vysvětlit význam veřejných služeb, jejich odvětvovou a organizační strukturu s akcentem na poskytování veřejných služeb a poukázat na přístup Evropské unie k veřejným službám.
Osnova
  • 1. Teoretické vymezení služeb
    2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
    3. Specifika sféry služeb
    4. Marketing služeb
    5. Kvalita služeb
    6. Nástroje manažerství kvality služeb
    7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
    8. Ekonomická podstata veřejných služeb
    9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
    10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
    11. Vzdělávání ve veřejné správě
    12. Veřejné služby a EU.
    13. Evropská komise a služby v obecném zájmu
    1. Teoretické vymezení služeb
    Obecné aspekty služeb, vymezení pojmu služba - vymezení služeb prostřednictvím konstitutivních znaků, statistické vymezení služeb, vymezení služeb v národohospodářském pojímání, vymezení služeb jako negativní definice zboží. Služby jako nemateriální statky.
    2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
    Faktory ovlivňující rozvoj služeb - chování spotřebitelů, demografické změny, nabídka spotřebních a investičních statků, sociální změny, ekonomické a právní změny. Vývoj trhu služeb. Postavení a funkce služeb v ekonomice.
    3. Specifika sféry služeb
    Specifické znaky vlastní služby - nemateriálnost, neskladovatelnost, neoddělitelnost, variabilita, komplexnost, neopakovatelnost, kolektivnost, nenahraditelnost. Specifické znaky procesů poskytování a spotřeby služeb. Specifické znaky trhu služeb.
    4. Marketing služeb
    Úvod do marketingu služeb, postavení a cíle organizace. Místo marketingové analýzy v systému marketingových aktivit. Zvláštnosti výzkumu a segmentace trhu v oblasti služeb. Marketingový mix a marketingové řízení v službách.
    5. Kvalita služeb
    Pojem kvality služeb, dimenze kvality služeb. Teoretické aspekty měření kvality služeb. Problémy v oblasti měření kvality služeb. Měření požadavků na kvalitu služeb. Měření kvality služeb orientováno na poptávku a na nabídku.
    6. Nástroje manažerství kvality služeb
    Zásady manažerství kvality. Techniky plánování kvality služeb. Techniky řízení kvality služeb. Techniky zkoumání kvality služeb. Techniky zabezpečování kvality služeb.
    7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
    Náklady a přínosy implementace systému manažerství kvality v organizacích služeb. Hospodárnost a náklady manažerství kvality. Zisk z manažerství kvality v organizacích služeb. Modelové propočty nákladově - výnosové analýzy. Perspektivy manažerství kvality v organizacích služeb.
    8. Ekonomická podstata veřejných služeb
    Charakteristika procesu tvorby služeb, jeho specifika, ekonomické aspekty, kategorie veřejných služeb. Podstata veřejného sektoru, obsah a rozsah veřejného sektoru, veřejný sektor a výkon funkcí státu, funkce veřejného sektoru při formování služeb, vybraná odvětví veřejného sektoru z aspektu poskytování veřejných služeb.
    9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
    Postavení a význam veřejných služeb v historickém vývoji, služby materiální (věcné) povahy, osobní služby, tržní a netržní služby, služby intermediální, služby finální spotřeby, služby nemateriální povahy.
    10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
    Podstata lidského potenciálu, kvalifikační, hodnotově orientační, socializační a tvořivý potenciál, odvětví rozvoje člověka (školství, zdravotnictví, kultura, sociální péče, tělesná kultura).
    11. Vzdělávání ve veřejné správě
    Komplexní pojetí systému vzdělávání ve veřejné správě, vzdělávání pracovníků ve státní a veřejné službě, vzdělávání volených členů zastupitelstev, profesionální vzdělávání o veřejné správě, obecné vzdělávání o veřejné správě, koncepce v
Literatura
    povinná literatura
  • Bílá kniha o službách v obecném zájmu. info
  • Zelená kniha o službách v obecném zájmu. info
  • DENHARDT, J. V., DENHARDT, R. B. The New Public Service: Serving, Not Steering. New York, 2011. ISBN 978-0-765-63117-6. info
  • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Služby. Bratislava: Epos, 2002. ISBN 80-8057-452-9. info
    doporučená literatura
  • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Manažérstvo kvality služieb. Banská Bystrica: EF UMB, 2004. ISBN 80-8055-888-4. info
  • BENČO, J., KAMOĎA, J., MEČIAR, I. Verejné služby. Prievidza: Alfa, 2004. ISBN 80-967609-9-8. info
  • MAJLINGOVÁ, Ľ. a kol. Verejné služby. Banská Bystrica: EF UMB, 2002. ISBN 80-8055-754-3. info
  • DAVIES, H. T. O., NUTLEY, S. M., SMITH, P. C. What Works?: Evidence-based Policy and Practice in Public Services. Bristol, 2000. ISBN 1-86134-191-1. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
seminární práce, zápočet, 50 % účast na seminářích

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž47
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019.