PEMBALGK Logistics

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2017
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnout základní pojmy a přístupy využívané v logistice. Pochopit význam logistiky jako filozofie podnikání. Porozumět základním metodám a logistickým přístupům. Položit důraz na vybrané metody a jejich aplikace při praktickém využití. Vysvětlit na praktických příkladech moderní způsoby a metody řešení logistických problémů v souvislostech navazujících na trh a marketingové pojetí řízení.
Osnova
  • 1. Logistika a Supply Chain Management
    2. Základní cíle a činnosti podnikové logistiky
    3. Logistické náklady a jejich řízení
    4. Zásobování a řízení zásob
    5. Podstata a význam zákaznického servisu
    6. Fáze zákaznického servisu
    7. Přeprava
    8. Sklady a skladové hospodářství
    9. Manipulace s materiálem, balení a zpětná logistika
    10. Logistické metody a techniky
    11. Logistický informační systém a technologie
    12. Trendy v podnikové logistice
    13. Logistická strategie

    1. Definice a pojem logistického řízení. Podstata a význam logistiky. Role logistiky v ekonomice a v podniku. Vývoj logistiky. Řízení dodavatelského řetězce.
    2. Základní stránky logistických cílů. Cíle výkonnostní a ekonomické. Přehled klíčových logistických aktivit. Aktivity obchodní logistiky.
    3. Význam a potřeba přesných informací o nákladech. Analýza celkových logistických nákladů. Omezení současných finančních výkazů.
    4. Základní koncepce zásob a jejich řízení. Finanční aspekty strategie zásob. Vliv obratu zásob na náklady na udržování zásob. Zlepšování řízení zásob.
    5. Podstata a definice zákaznického servisu. Vytvoření strategie zákaznického servisu. Význam zákaznického servisu z pohledu logistiky a marketingu.
    6. Stanovení a hodnocení úrovně zákaznického servisu. Složky předprodejní fáze. Složky prodejní fáze. Složky poprodejní fáze. Zvyšování kvality a výkonu servisu.
    7. Charakteristika dopravců a přepravních služeb. Globalizace přepravy. Regulace v oblasti dopravy. Cenové a dodací podmínky dopravců. Logistika a řízení dopravy.
    8. Význam skladování pro logistiku. Typy skladů. Skladové operace - tři funkce. Měření a hodnocení produktivity skladových operací. Finanční aspekty skladování.
    9. Zařízení pro manipulaci s materiály. Skladování v systémech. Počítačové technologie, informace a řízení skladování. Balení zboží. Reversní logistika.
    10. Just in Time. Kanban. Cross-docking. ECR. QR. Hub and Spoke, Layout skladu.
    11. Cyklus zákaznické objednávky. Progresivní systémy vyřizování objednávek. Systém elektronické výměny dat (EDI). Integrace systému objednávání a logistického řídícího informačního systému podniku.
    12. TQM. Outsourcing, 3PL. Logistický podnik a logistická centra, 4PL. Partnerství a logistické aliance. Globalizace logistických procesů. Environmentální aspekty.
    13. Hierarchie plánování. Propojení logistické strategie se strategií podniku. Plánovací proces podniku. Strategický logistický plán. Logistika jako zdroj konkurenční výhody.
Literatura
    doporučená literatura
  • MURPHY, P.R., WOOD, D.F. Contemporary logistics. N.J.: Prentice Hall, 2011. ISBN 01-361-1077-0. info
  • CHRISTOPHER, M. Logistics and Supply Chain Management. New York: Prentice Hall, 2010. ISBN 978-0-273-73112-2. info
  • LAMBERT, D., M., STOCK, J., R., ELLRAM, L., M. Fundamentals of Logistics Management. Irwin/McGraw-Hill, 1998. ISBN 0-256-14117-7. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Absolvování přednášek, 70% účast na seminářích, vypracování seminární práce na stanovené téma, ve zkouškovém období závěrečný test (A: 92-100 bodů, B: 83-91 bodů, C: 74-82 bodů, D: 65-73 bodů, E: 60-64 bodů, F: 0-59 bodů). Podmínkou připuštění k závěrečnému testu je odevzdání seminární práce a její přijetí vyučujícím.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž37
Přednáška39
Zkouška40
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019.