PEMBKMSV Metody sociologického výzkumu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2018
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Předpoklady
( EVSBASOC Sociology || EVSBESOC Sociologie || EVSBKSOC Sociologie || EVSBPSOC Sociologie || SVBASOC Sociology || SVBESOC Sociologie || SVBKSOC Sociologie || SVBPSOC Sociologie ) && ( INMBASTA Statistics || INMBESTA Statistika || INMBKSTA Statistika || INMBKSTK Statistika || INMBPSTA Statistika || MMEBASTA Statistics || MMEBESTA Statistika || MMEBKSTA Statistika || MMEBPSTA Statistika )
Podmínkou zapsání předmětu Metody sociologického výzkumu je předchozí absolvování předmětů Statistika a Sociologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka v předmětu Metody sociologického je zaměřená na získání schopnosti vyhledávat a získávat empirická data, porozumět jim, znát možnosti a limity jejich výpovědní schopnosti a naučit se sociologicky interpretovat nesystematické informace. Předmět je završen pilotním projektem sociologického výzkumu na rámcové téma (možnost návaznosti na téma bakalářské práce). V přednáškách se studenti seznamují se základy teorie, principy kvantitativního a kvalitativního přístupu zkoumání a s výzkumnými metodami a technikami. Studenti se učí porozumět funkcím základních prvků procedury empirického výzkumu (hypotéza, znaky a jejich operacionalizace, způsob výběru, základní a výběrový soubor) a jsou seznámeni se základy statistického zpracování dat, včetně principů třídění druhého stupně. Studenti vypracují pilotní projekt výzkumu. Pilotní projekt sociologického výzkumu bude vytvářen v rámci samostudia. Cílem pilotního projektu sociologického výzkumu je průprava na realizaci průzkumných aktivit v rámci řešení bakalářské práce (nebo jiného typu odborné práce).
Osnova
  • 1. Charakteristika sociologického výzkumu
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    3. Organizace sociologického výzkumu
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    6. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    7. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    8. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    9. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    10. Anketa v sociologickém výzkumu
    11. Komunikační výzkum
    12. Sociometrie
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
    ad 1) Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
    ad 2) Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
    ad 3) Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
    ad 4) Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady k praktickému provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
    ad 5) Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku.
    ad 6) Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
    ad 7) Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnice. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
    ad 8) Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.
    ad 9) Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištěné a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
    ad 10) Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu politického chování. Hodnocení a rozšiřování ankety.
    ad 11) Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masových komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci a enkulturaci člověka. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
    ad 12) Sociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití sociometrie v sociální a ekonomické praxi.
    ad 13) Předmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskop
Literatura
    povinná literatura
  • DENZIN, N. K., Y. S. LINCOLN. The SAGE Handbook of Qualitative Research. 4th edition, USA: SAGE Publications, Inc., 2011. ISBN 9781412974172. info
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha, vydavatelství Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-141-2. info
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
    doporučená literatura
  • DENZIN, N. K., LINCOLN, I.S. Metody badań jakościowych. Warszawa: Vydawnictwo naukowe PWN, 2009. ISBN 978-83-01-15877-4. info
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-468-7. info
  • SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. 3rd edition, London: SAGE Publications, Ltd., 2006. ISBN 1412922445. info
  • KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno - Boskovice: Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4. info
  • SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4. info
  • RAMÍK, J., ČEMERKOVÁ, Š. Statistika A. Učební text. Karviná: OPF SU, 2000. ISBN 80-85879-43-3. info
  • MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Zpracování pilotního projektu sociologického výzkumu, studium literatury a příprava ke zkoušce.
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž122
Přednáška6
Zkouška40
Celkem174
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.