PEMNKMTD Management of Tourist Destinations

School of Business Administration in Karvina
Summer 2019
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu podává základní informaci o významu turistické destinace , o postavení a úloze obcí ve vazbě na cestovní ruch a o řízení i marketingu turistické destinace. Současně je rozebrána i významnost řešení mimořádných situací v lokalitách cestovního ruchu, postavení územního plánu a tvorba strategie územního celku.
Syllabus (in Czech)
  • Seznam témat:
    1. Faktory rozvoje cestovního ruchu a jeho rozmístění v rámci území
    2. Územní plán a jeho význam
    3. Tvorba územní strategie s ohledem na cestovní ruch
    4. Ekonomický a politický význam cestovního ruchu
    5. Pojem turistické destinace
    6. Rajonizace cestovního ruchu
    7. Management turistické destinace
    8. Marketing turistické destinace
    9. Komunikační mix turistické destinace
    10. Tvorba strategie turistické destinace
    11. Vytváření produktů cestovního ruchu
    12. Tvorba podnikatelských sdružení v cestovním ruchu v rámci destinace
    13. Výskyt a řešení krizových situací v turistických destinacích
    1. Faktory rozvoje cestovního ruchu a jeho rozmístění v rámci území
    Význam cestovního ruchu pro lokalitu, systém pojmů z oblasti cestovního ruchu, systém cestovního ruchu a jeho prostředí. Selektivní, lokalizační a realizační předpoklady cestovního ruchu.
    2. Územní plán a jeho význam
    Význam územního plánu a územně plánovací dokumentace, nástroje územního plánu, územní řízení a územní rozhodnutí, regulační plán a postavení regulativů, urbanistické studie, související legislativa.
    3. Tvorba územní strategie s ohledem na cestovní ruch
    Zásady tvorby strategie území, odlišnosti strategie územního celku, rozlišení územních celků, stanovení potenciálu cestovního ruchu v konkrétní lokalitě a regionu, model strategie územního celku.
    4. Ekonomický a politický význam cestovního ruchu
    Funkce příjmová, funkce výdajová, funkce zaměstnanosti, nositelé a nástroje cestovního ruchu, vývojové tendence cestovního ruchu.
    5. Pojem turistické destinace
    Definování turistické destinace a její druhy, význam turistické destinace jako rozvojového prvku, organizace cestovního ruchu v destinaci, vznik destinační společnosti.
    6. Rajonizace cestovního ruchu
    Kritéria rajonizace, charakteristika jednotlivých oblastí a tvorba mikrorajonů, hodnocení jednotlivých potenciálů cestovního ruchu v území a stanovení jejich vzájemné provázanosti.
    7. Management turistické destinace
    Specifika řízení turistické destinace, základní zásady a úkoly managementu turistické destinace, struktura destinačních společností, zájmové skupiny v turistické destinaci.
    8. Marketing turistické destinace
    Specifika destinačního managementu, využití rozšířeného marketingového mixu "8P", využití zákaznického mixu "4C", využití zásad "5C".
    9. Komunikační mix turistické destinace
    Zásady komunikace s návštěvníky, reklama a publicita - tvorba konkrétní image turistické destinace, public relations.
    10. Tvorba strategie turistické destinace
    Vymezení turistické destinace, určení základní vize a cílů strategie, analýza primárních a sekundárních složek cestovního ruchu, analýza konkurenčních turistických destinací, analýza potřeb a požadavků návštěvníků, modely vývoje turistické destinace.
    11. Vytváření produktů cestovního ruchu
    Tvorba produktů podle jejich vztahu k trhu, tvorba nových produktů podle vývojových názorů a představ zákazníků, vytváření programových balíčků služeb v konkrétní situaci, cenová politika sdružených produktů turistické nabídky.
    12. Tvorba podnikatelských sdružení v cestovním ruchu v rámci destinace
    Podniky v cestovním ruchu a jejich členění podle velikosti i zaměření, možnosti spolupráce a vzájemná návaznost podniků služeb, typy spolupráce mezi podniky a systém ekonomické spolupráce, možnosti tvorba klastrů služeb, uplatnění metody PPP, vzdělávací proces pracovníků cestovního ruchu v destinaci.
    13. Výskyt a řešení krizových situací v turistických destinacích
    Krizové situace, rizika cestovního ruchu v daném typu turisti
Literature
    required literature
  • LEDNICKÝ, V., PYKA, J. Management turistické destinace. Karviná: OPF SU, 2011. ISBN 978-80-7248-637-3. info
  • VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M. Základy cestovního ruchu. Brno: MU ESF, 2006. ISBN 80-210-4205-2. info
  • KIRÁLOVÁ, A. Marketing destinace cestovního ruchu. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-56-4. info
  • LEDNICKÝ, V. Tvorba strategie územního celku. 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU, 2003. ISBN 80-248-0468-9. info
    recommended literature
  • PÁSKOVÁ, M. Udržitelnost rozvoje cestovního ruchu. Hradec Králová: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-006-1. info
  • LEDNICKÝ, V., VANĚK, J., PYKA, J. Možnosti využití klastrů v cestovním ruchu. Studia Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-7248-508-6. info
  • PALÁTKOVÁ, M. Marketingová strategie destinace cestovního ruchu. Jak získat více příjmů z cestovního ruchu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1014-5. info
  • LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
  • MELLAHI, K., FRYNAS, J. G., FINLAY, P. Global Strategic Management. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-926615-8. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
One-to-One tutorial
Laboratory work
Students' self-study
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
Ongoing test. Final combined exam.Seminar paper.
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž65
Přednáška6
Zkouška40
Summary117
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (Summer 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2019/PEMNKMTD