OPF:CVAPICLA Introduction to the Czech Lang - Informace o předmětu
CVAPICLA Introduction to the Czech Language and Culture
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2021
- Rozsah
- 12/0/24. Přednáška 12 HOD/SEM, Seminář 24 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Krystyna Heinz (přednášející)
Mgr. Martina Chylková (přednášející)
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Krystyna Heinz (cvičící)
Mgr. Martina Chylková (cvičící)
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Krystyna Heinz
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CVAPICLA/01: Út 8:55–10:30 VE221, K. Heinz, P. Kajzar
CVAPICLA/02: Čt 8:55–10:30 A217, M. Chylková, P. Kajzar
CVAPICLA/03: Út 8:05–8:50 VE221, K. Heinz, P. Kajzar
CVAPICLA/04: Čt 8:05–8:50 A217, M. Chylková, P. Kajzar - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && FORMA(P) && SMER(MOA)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Business Economics and Management (program OPF, N_EKOMAN, směr Accounting and Taxes)
- Business Economics and Management (program OPF, N_EKOMAN, směr Business)
- Business Economics and Management (program OPF, N_EKOMAN, směr Corporate Finance)
- Business Economics and Management (program OPF, N_EKOMAN, směr Marketing and Trade)
- Cíle předmětu
- The goal of the subject is the language and culture preparation of foreign students for the stay in the Czech Republic and the interaction within multinational and multicultural groups both from the point of view of linguistic and cultural competence. The course is divided into two parts taught simultaneously at the beginning of students´ stay in the CR. The first part focuses on basic Czech, the other involves data related to Czech culture and comparisons of cultures. The topics covered in the course are selected on the basis of a questionnaire research conducted in the group of foreign students studying at the School of Business Administration in the winter semester 2002.
- Výstupy z učení
- Jednoduché dialogy, znalosti z oblasti kultury a 2 zkoušky odpovídající dvěma častem předmětu.
- Osnova
- a/ nonslavonic group
Lesson 1
Introduction
Lesson 2
Greetings
Lesson 3
Speaking about people
Lesson 4
Speaking about places and time
Lesson 5
In the restaurant
Lesson 6
In the shop
Lesson 7
Na nádraží
Lesson 8
In the students club
Lesson 9
In the library
Lesson 10
Sightseeing
Culture
1 Czech culture within European cultures
2 Geographical location
3 Czech eating habits
4 Eating out in the Czech Republic
5 Czech specifics and comparisons
6 Places of interest in the Czech Republic
7 Shopping in the Czech Republic
8 Education in the Czech Republic
Lesson 1
Introduction
Czech alphabet
Pronunciation
Social phrases, greetings I, addressing people
Co je to? Kdo je to?
Lesson 2
Greetings II
Who´s it? Kdo je to?
To be, personal pronouns
Conversation - first meeting
Co je to? Kdo je to?
Lesson 3
Speaking about people. Basic information.
Gender
Jak se jmenujete? Jmenuju se ?
Jak se máte/ Jak se máš?
Lesson 4
Speaking about places and time
Locative
Kde je univerzita?
Lesson 5
V restauraci - In the restaurant
Menu
Grammatical gender II
Nominative and Accusative cases
Co si dáte?
Lesson 6
V obchodě - In the shop
Numbers
Prices
Kolik stojí pivo? How much is beer?
- Pivo stojí 20 korun.
Lesson 7
Na nádraží - At station
Numbers 2, Revision
Kolik stojí jízdenky. Máme slevu?
Lesson 8
Ve studentském klubu - In the students club
Grammatical gender III
Adjectives
Pojd´ si zatančit.
Lesson 9
V knihovně - In the library
Grammatical gender and Adjectives 2
Chtěla bych si půjčit učebnici.
Lesson 10
Na výletě - Sightseeing
Personal pronouns
Je víkend. Máme volno.
1 Czech culture within European cultures
Comparisons according to Hofstede´s division of cultures
2 Geographical location
Neighbouring countries.
Climate.
3 Czech eating habits
Typical Czech food and drinks.
Czech beer.
4 Eating out in the Czech Republic
Restaurants and fast food outlets.
5 Czech national specifics and Czech history
The most significant historic events.
The top 10 Czech personalities.
6 Places of interest in the Czech Republic
UNESCO monuments in the CR.
Prague.
7 Shopping in the Czech Republic
Department stores and shops.
8 Education in the Czech Republic
System of education - types of schools.
The most famous universities.
- a/ nonslavonic group
- Literatura
- povinná literatura
- HEJTMANKOVÁ, J. Czech for foreigners I. Silesian University in Opava, School of Business, 2007. ISBN 978-80-7248-004-3. info
- HEINZOVÁ, K. Introduction to Czech Culture. info
- doporučená literatura
- HEINZOVÁ, K. Intercultural Communication. Karviná, 2001. ISBN 80-7248-120-7. info
- HOLÁ, L. Czech Step by Step. Praha: Fragment, 2000. ISBN 80-7200-402-6. info
- OMALIN, B., STEMPLESKI, S. Cultural Awareness. OUP: Oxford, 1996. ISBN 0-10-437194-8. info
- REŠKOVÁ, I., PINTAROVÁ, M. Communicative Czech (Elementary Czech). Ústav jazykové a odborné přípravy UK Praha, 1995. ISBN 80901947-2-9. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární výuka.
- Metody hodnocení
- 2 zkoušky - jazyková a kulturní část.
- Informace učitele
- Active participation in seminars
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2021/CVAPICLA