OPF:CVANPTS1 Tělovýchovné a sportovní aktiv - Informace o předmětu
CVANPTS1 Rekreační a sportovní aktivity
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Helešicová (cvičící) - Garance
- PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CVANPTS1/01: Po 12:30–14:00 ZS Del, J. Helešic
CVANPTS1/02: Po 18:00–20:00 VYHL, J. Helešic
CVANPTS1/03: Út 8:00–9:30 STARS, J. Helešic
CVANPTS1/04: Út 10:00–11:30 VYHL, J. Helešic
CVANPTS1/05: Út 12:30–14:00 VYHL, J. Helešic
CVANPTS1/06: Čt 10:30–12:00 VYHL, J. Helešic
CVANPTS1/07: Čt 12:30–14:00 ZS Del, J. Helešic
CVANPTS1/08: Út 15:00–16:30 VYHL, A. Helešicová - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(N)
Odpovídající zdravotní stav. K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět tělovýchovné a sportovní aktivity určený studentům navazujících magisterských studijních programů si klade za cíl navázat na předchozí pohybové zkušenosti . Cílem je propagovat a zprostředkovat pohybově aktivní způsob života i v dospělém věku. Cílem dále je individuální výběr zdravotně orientované tělesné zátěže na základě - zájmu, zdravotního stavu, fyzické kondice, časových možností, předchozí sportovní zkušenosti atd. Nabídka jednotlivých specializací se každým semestrem v jistém rozsahu obměňuje, a to s přihlédnutím k zájmu studentů, sezóně daného sportu, možností materiálního a personálního zabezpečení, výši přidělených finančních prostředků, dosažitelností vhodných prostor pro výuku atd. Pestrost a různorodost nabízených sportovních specializací je hlavní charakteristikou tohoto programu. Dané specializace se v mnoha případech vnitřně dále člení na základní výuku a výkonnostní sportovní trénink, dle úrovně posluchačů i postupnosti výuky. Výuka může mít formu pravidelné semestrální výuky, formu krátkodobých intenzivních soustředění a formu blokové výuky.
- Osnova
- Tělesná zdatnost přestává být v současnosti jednoznačně orientovanou výkonovou kategorií. Ve stále větší míře je chápána jako nezbytný předpoklad pro účelné fungování lidského organismu. Do popředí vystupuje její zdravotní - preventivní působení a její pozitivní vliv na celkovou výkonnost bez striktního rozdělení na pracovní a duševní výkonnost. Velmi je zdůrazňována role tělesné zdatnosti ve spojitosti s redukcí některých negativních dopadů současného životního stylu, často spojených s hypokinézí. Vyšší úroveň tělesné zdatnosti, jako důsledek pravidelně prováděných pohybových aktivit, redukuje některé rizikové faktory civilizačních chorob. Zdravotně orientovaná zdatnost se ve svém důsledku může projevovat jako stav dobrého bytí (well-being), který dovoluje lidem vykonávat kvalitně a s vysokým nasazením nezbytné každodenní aktivity. Z hlediska kultivace zdatnosti je důležité, že její úroveň v dospělosti je rozhodující mírou ovlivňována úrovní zdatnosti v dětském a mládežnickém věku, a to za předpokladu, že tělesně zdatní jedinci pokračují ve fyzicky aktivním životě. Klíčem k úspěchu není jen pohybová aktivita v dětství a mládí, nýbrž setrvání ve fyzicky aktivním životě vhodnými pohybovými činnostmi.
Obsahem předmětu Tělovýchovné a sportovní aktivity jsou především následující specializace: aerobní a kondiční cvičení, aquaerobic, fitnes a kondiční cvičení, kondiční a zdravotní plavání, spining, zdravotní tělesná výchova a rehabilitační cvičení, sebeobrana, aikido, badminton, bowling, stolní tenis, tenis, squash, košíková, kopaná, nohejbal, odbíjená, plážový volejbal, florbal, hokejbal, lední hokej, softbal a basebal, netradiční sporty, šipky, turistika, cyklistika a další dle podmínek.
Vlastní semestrální výuka je členěna na jednotlivé lekce, jež mohou být dle potřeby zařazeny do bloků:
1. Seznámení se s bezpečnostními předpisy pro provádění tělovýchovných aktivit, seznámení se s místními podmínkami, diagnostika úrovně zdravotních a pohybových předpokladů pro danou specializaci.
2.-3. Specifika přípravy organismu na pohybovou zátěž, pravidla sportovních soutěží, nácvik a zdokonalování pohybového rámce dané sportovní specializace.
4. Hra a její význam v životě člověka. Hra s upravenými pravidly.
5.-6. Zdravotně orientovaná tělesná cvičení a rehabilitace jednostranně orientované tělesné aktivity. Nácvik a zdokonalování pohybového rámce dané sportovní specializace.
7. Hry a soutěže dané specializace. Hry s upravenými pravidly.
8.-9. Individuální herní činnosti a participace na kolektivním výkonu. Taktika činností jednotlivce a kolektivu.
10. Hry a soutěže dané specializace.
11. Výkonnostně orientovaný trénink dané specializace. Organizace soutěží a závodů.
12. Hry a soutěže dané specializace.
13. Hry a soutěže dané specializace. Vyhodnocení výuky.
- Tělesná zdatnost přestává být v současnosti jednoznačně orientovanou výkonovou kategorií. Ve stále větší míře je chápána jako nezbytný předpoklad pro účelné fungování lidského organismu. Do popředí vystupuje její zdravotní - preventivní působení a její pozitivní vliv na celkovou výkonnost bez striktního rozdělení na pracovní a duševní výkonnost. Velmi je zdůrazňována role tělesné zdatnosti ve spojitosti s redukcí některých negativních dopadů současného životního stylu, často spojených s hypokinézí. Vyšší úroveň tělesné zdatnosti, jako důsledek pravidelně prováděných pohybových aktivit, redukuje některé rizikové faktory civilizačních chorob. Zdravotně orientovaná zdatnost se ve svém důsledku může projevovat jako stav dobrého bytí (well-being), který dovoluje lidem vykonávat kvalitně a s vysokým nasazením nezbytné každodenní aktivity. Z hlediska kultivace zdatnosti je důležité, že její úroveň v dospělosti je rozhodující mírou ovlivňována úrovní zdatnosti v dětském a mládežnickém věku, a to za předpokladu, že tělesně zdatní jedinci pokračují ve fyzicky aktivním životě. Klíčem k úspěchu není jen pohybová aktivita v dětství a mládí, nýbrž setrvání ve fyzicky aktivním životě vhodnými pohybovými činnostmi.
- Literatura
- doporučená literatura
- VOTÍK, J. Fotbalová cvičení a hry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3576-4. info
- VAVÁK, M. Volejbal: kondiční příprava. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3821-5. info
- STENUDD, S. Aikido: mírumilovné bojové umění. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0094-5. info
- HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
- SYSLOVÁ, V. A KOL. Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2008. ISBN 80-86586-15-4. info
- TLAPÁK, P. Tvarování těla pro muže a ženy. Praha: ARSCI, 2007. ISBN 978-80-86078-72-4. info
- HÁJKOVÁ, J. Aerobic: soutěžní formy: kompletní průvodce tréninkem. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1311-X. info
- KARCZMARCZYK, R. Florbal: učebnice pro trenéry. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1271-3. info
- PERIČ, T., PŘEROST, M. KADANÉ, J. Hokejbal - průvodce tréninkem. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1801-4. info
- HANZELKA, R. Průpravná a herní cvičení ve volejbalu. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2006. ISBN 80-868-4539-7. info
- HOFER, Z. A KOL. Technika plaveckých způsobů. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-246-1205-4. info
- HÁLKOVÁ, J. A KOL. Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. I. část. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2006. ISBN 80-86586-15-4. info
- TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry II. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1330-6. info
- SKRUŽNÝ, Z. A KOL. Technika, trénink, pravidla hry. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0383-1. info
- HNÍZDIL, J. KIRCHNER, J. NOVOTNÁ, D. Spinning. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0350-5. info
- TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry I. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0875-2. info
- MENDREK, T. Badminton: technika, trénink, výběr z pravidel. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0578-8. info
- JANÍK, Z. Basketbal: nácvik herních činností jednotlivce. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-055-7. info
- VOTÍK, J. Fotbal: trénink budoucích hvězd. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0463-3. info
- MARŠÁLEK, P., PAVLÍK, V. Nohejbal. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0674-1. info
- SÜSS, V., MATOUŠKOVÁ, P. Squash. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0477-3. info
- PERIČ, T. Lední hokej - trénink budoucích hvězd. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0472-2. info
- HÝBNER, J. Stolní tenis. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0306-8. info
- JANKOVSKÝ, J. Tenis: nácvik úderů, taktika hry, stavba a údržba kurtů. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0169-3. info
- DOVALIL, J. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002. ISBN 80-7033-760-5. info
- MACÁKOVÁ, M. Aerobic: moderní formy aerobicu, výživa a cviky pro dobrou kondici, soutěže v aerobicu. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0057-3. info
- JOHN, J., NOSEK, A. Bowling a kuželky. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-9048-3. info
- MOTYČKA, J. ET AL. Teorie plaveckých sportů. Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2711-8. info
- CLARK, N. Sportovní výživa pro pěknou postavu, dobrou kondici, výkonnostní trénink. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9047-5. info
- Výukové metody
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Aktivní účast na minimálně 70 % celkového rozsahu semestrální výuky, tj. 9 cvičení.
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 41 Účast na výuce 26 Zápočet 30 Celkem 97 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2022/CVANPTS1