OPF:EK005 Ekonomické teorie - Informace o předmětu
EK005 Ekonomické teorie
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Pavel Nezval, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, N_HOSPOL)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Národohospodářství (program OPF, M_HOSPOL)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu ekonomických teorií vychází ze soudobého pojetí mikroekonomie a makroekonomie, a proto je při výkladu položen důraz zejména na objasnění následujících souvislostí: 1. Nastínit vývoj předmětu ekonomie a jeho mezníky. Ilustrovat vztah předmětu zkoumání a dobového kontextu společenského a hospodářského. Ukázat, že hospodářský vývoj představuje impuls pro identifikaci problémů a formulování otázek na které reaguje teoretická analýza. 2. Vysvětlit vývoj teorie ekonomie jako reakce na měnící se podmínky a stav vývoje samotné ekonomické teorie. Ilustrovat snahu o překonání dosavadních pojetí jako faktor stimulující rozvoj teorie ekonomie i faktor ovlivňující způsob interpretace nových poznatků. 3. Vysvětlit opodstatněnost (nezbytnost) alternativních přístupů k hospodářským jevům a z toho plynoucí spory o metodu ekonomie a její předmět. Zvládnutím uvedených aspektů by měl být naplněn hlavní cíl: Komplexnější vnímání teorie mikroekonomie a makroekonomie s přesnějším chápání souvislostí současného stavu ekonomie, předmětu zkoumání a metod její analýzy, jako předpoklad překonání jednostrannosti a zjednodušení učebnicového výkladu hlavního proudu. Ujasnění předností i omezení jednotlivých přístupů a pojetí. Předmět by měl pěstovat předpoklady rozvoje samostatného kritického myšlení opírající se o komparaci jednotlivých přístupů.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
2. Příčiny kritiky klasické školy a její hlavní proudy
3. Marginalismus a neoklasická ekonomie
4. Souvislosti vzniku a důsledky rozvoje teorií nedokonalé konkurence
5. Ekonomická teorie J. M. Keynese
6. Vývoj keynesiánské ekonomie ve druhé polovině 20. století
7. Liberalismus v ekonomické teorii 20. století
8. Monetarismus a vytváření předpokladů rozvoje konzervativního směru
9. Nová klasická makroekonomie
10. Sociálně ekonomický směr ve 20. století
11. Teorie růstu a vývoje. Teorie veřejné volby
12. České ekonomické myšlení
Obsah předmětu:
1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
Souvislosti vzniku a charakteristika učení klasické školy. Ekonomie A. Smitha. Hodnotová teorie klasické školy a její vývoj. Místo D. Ricarda a J. B. Saye ve vývoji klasické školy. Problémy v teorii rozdělování. Teorie J. St. Milla.
2. Příčiny kritiky klasické školy a její hlavní proudy
Příčiny diferenciace ekonomie ve druhé třetině 19. století. Kritika metody klasické školy v učení historické školy. Sociální dimenze kritiky a její zaměření. Marxova politická ekonomie a její cíle.
3. Marginalismus a neoklasická ekonomie
Marginalismus v učení Rakouské školy. Charakteristika neoklasické ekonomie. Změna v pojetí předmětu a metodologii. Analýza nabídky a poptávky, teorie dílčí rovnováhy. Základy moderní mikroekonomie. Teorie mezní produktivity a její důsledky pro teorii rozdělování. Všeobecná rovnováhy v neoklasické ekonomii.
4. Souvislosti vzniku a důsledky rozvoje teorií nedokonalé konkurence
Problém konkurence v neoklasické ekonomii. Krize předpokladů a hledání východisek. Teorie nedokonalé a monopolistické konkurence. Individuální rovnováha firmy na nedokonale konkurenčních trzích. Zobecnění vlastností rovnováhy na odvětví, ekonomiku a efektivnost trhů.
5. Ekonomická teorie J. M. Keynese
Východiska Keynesovy teorie. Formování makroekonomie a její souvislosti. Kauzální souvislosti mezi veličinami. Analýza příčin nezaměstnanosti a omezené výkonnosti. Vztah fiskálních a monetárních nástrojů, důsledky pro doporučení hospodářské politice. Teorie preference likvidity.
6. Vývoj keynesiánské ekonomie ve druhé polovině 20. století
Americké neokeynesiánství a jeho zvláštnosti. Souvislosti a důsledky užití modelu ISLM. Neokeynesiánská doporučení hospodářské politice a příčiny jejich selhání. Anglická cambridgeská ekonomie jako východisko postkeynesiánské teorie. Nerovnovážné keynesiánství. Charakteristika soudobého postkeynesiánství.
7. Liberalismus v ekonomické teorii 20. století
Liberalismus v učení klasické školy politické ekonomie a v neoklasicismu. Příčina selhání liberalismu. Základní souvislosti renesance liberalismu ve 20. letech. Německý neoliberalismus a jeho vklad pro soudobou ekonomii. Liberalismus v učení F. A. Hayeka. Vztah liberalismu 19. a 20. století.
8. Monetarismus a vytváření předpokladů rozvoje konzervativního směru
Teoretické zdroje monetarismu. Rozvoj monetarismu jako alternativy ke keynesiánské doktríně. Vnitřní stabilita ekonomiky a její zdroje. Peněžní teorie a její aplikace na reálný sektor. Význam monetarismu pro rozvoj konzervativního směru. Vliv monetarismu na soudobou ekonomii.
9. Nová klasická makroekonomie
Očekávání v ekonomické teorii. Hypotéza racionálních očekávání a její důsledky pro pojetí ekonomie. Vnitřní stabilita a neúčinnost hospodářské politiky. Východiska přístupu, kvalita předpokladů a doporučení.
10. Sociálně ekonomický směr ve 20. století
Charakteristika institucionalismu a základ
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Předmět je ukončen písemnou zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je zapotřebí absolvovat zkušební test na 60 %.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/EK005