EK006L Economic Theory

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl kurzu ekonomických teorií vychází ze soudobého pojetí mikroekonomie a makroekonomie, a proto je při výkladu položen důraz zejména na objasnění následujících souvislostí: 1. Nastínit vývoj kurzu ekonomie a jeho mezníky. Ilustrovat vztah kurzu zkoumání a dobového kontextu společenského a hospodářského. Ukázat, že hospodářský vývoj představuje impuls pro identifikaci problémů a formulování otázek. na které reaguje teoretická analýza. 2. Vysvětlit vývoj teorie ekonomie jako reakce na měnící se podmínky a stav vývoje samotné ekonomické teorie. Ilustrovat snahu o překonání dosavadních pojetí jako faktor stimulující rozvoj teorie ekonomie i faktor ovlivňující způsob interpretace nových poznatků. 3. Vysvětlit opodstatněnost (nezbytnost) alternativních přístupů k hospodářským jevům a z toho plynoucí spory o metodu ekonomie a její kurz. Zvládnutím uvedených aspektů by měl být naplněn hlavní cíl: Komplexnější vnímání teorie mikroekonomie a makroekonomie s přesnějším chápání souvislostí současného stavu ekonomie, kurzu zkoumání a metod její analýzy, jako předpoklad překonání jednostrannosti a zjednodušení učebnicového výkladu hlavního proudu. Ujasnění předností i omezení jednotlivých přístupů a pojetí. Kurz by měl pěstovat předpoklady rozvoje samostatného kritického myšlení opírající se o komparaci jednotlivých přístupů.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
    2. Příčiny kritika klasické školy a její hlavní proudy
    3. Marginalismus a neoklasická ekonomie
    4. Souvislosti vzniku a důsledky rozvoje teorií nedokonalé konkurence
    5. Ekonomická teorie J. M. Keynese
    6. Vývoj keynesiánské ekonomie ve druhé polovině XX. století
    7. Liberalismus v ekonomické teorii XX. století
    8. Monetarismus a vytváření předpokladů rozvoje konzervativního směru
    9. Nová klasická makroekonomie
    10. Sociálně ekonomický směr ve XX. století
    11. Teorie růstu a vývoje. Teorie veřejné volby
    12. České ekonomické myšlení
    Obsah kurzu:
    1. Souvislosti vzniku a charakteristika učení klasické školy. Ekonomie A. Smitha. Hodnotová teorie klasické školy a její vývoj. Místo D. Ricarda a J. B. Saye ve vývoji klasické školy. Problémy v teorii rozdělování. Teorie J. St. Milla.
    2. Příčiny diferenciace ekonomie ve druhé třetině XIX. století. Kritika metody klasické školy v učení historické školy. Sociální dimenze kritiky a její zaměření. Marxova politická ekonomie a její cíle.
    3. Marginalismus v učení Rakouské školy. Charakteristika neoklasické ekonomie. Změna v pojetí kurzu a metodologii. Analýza nabídky a poptávky, teorie dílčí rovnováhy. Základy moderní mikroekonomie. Teorie mezní produktivity a její důsledky pro teorii rozdělování. Všeobecná rovnováhy v neoklasické ekonomii.
    4. Problém konkurence v neoklasické ekonomii. Krize předpokladů a hledání východisek. Teorie nedokonalé a monopolistické konkurence. Individuální rovnováha firmy na nedokonale konkurenčních trzích. Zobecnění vlastností rovnováhy na odvětví, ekonomiku a efektivnost trhů.
    5. Východiska Keynesovy teorie. Formování makroekonomie a její souvislosti. Kauzální souvislosti mezi veličinami. Analýza příčin nezaměstnanosti a omezené výkonnosti. Vztah fiskálních a monetárních nástrojů, důsledky pro doporučení hospodářské politice. Teorie preference likvidity.
    6. Americké neokeynesiánství a jeho zvláštnosti. Souvislosti a důsledky užití modelu ISLM. Neokeynesiánská doporučení hospodářské politice a příčiny jejich selhání. Anglická cambridgeská ekonomie jako východisko postkeynesiánské teorie. Nerovnovážné keynesiánství. Charakteristika soudobého postkeynesiánství.
    7. Liberalismus v učení klasické školy politické ekonomie a v neoklasicismu. Příčina selhání liberalismu. Základní souvislosti renesance liberalismu ve 20. letech. Německý neoliberalismus a jeho vklad pro soudobou ekonomii. Liberalismus v učení F. A. Hayeka. Vztah liberalismu 19. a 20. století.
    8. Teoretické zdroje monetarismu. Rozvoj monetarismu jako alternativy ke keynesiánské doktríně. Vnitřní stabilita ekonomiky a její zdroje. Peněžní teorie a její aplikace na reálný sektor. Význam monetarismu pro rozvoj konzervativního směru. Vliv monetarismu na soudobou ekonomii.
    9. Očekávání v ekonomické teorii. Hypotéza racionálních očekávání a její důsledky pro pojetí ekonomie. Vnitřní stabilita a neúčinnost hospodářské politiky. Východiska přístupu, kvalita předpokladů a doporučení.
    10. Charakteristika institucionalismu a základních souvislostí vzniku. Proč existují alternativní směry v ekonomické teorii a kdy získávají vliv na hlavní proud. Neoinstitucionalismus a tržní systém.
    11. Vznik a rozvoj teorií růstu po 2. světové válce. Rozdíl mezi keynesiánskými přístupy a přístupy vycházejícími z neoklasických tradic. Pojetí vývoje v ekonomické teorii. Industriální přístup a koncepce postindustrialismu. Teorie veřejné volby a její postavení v soudobé ekonomii.
    12. Počátky české ekonomické vědy v díle J. Kaizla a A. Bráfa. N
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Summer 1991, Winter 1991, Summer 1992, Winter 1992, Summer 1993, Winter 1993, Summer 1994, Winter 1994, Summer 1995, Winter 1995, Summer 1996, Winter 1996, Summer 1997, Winter 1997, Summer 1998, Winter 1998, Summer 1999, Winter 1999, Summer 2000, Winter 2000, Summer 2001, Winter 2001, Summer 2002, Winter 2002, Summer 2003, Winter 2003, Summer 2004, Winter 2004, Summer 2005, Winter 2005, Summer 2006, Summer 2007.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/EK006L