KCJ010 Angličtina v obchodní komunikaci - 5. část

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
0/3/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je skloubit teoretické předpoklady verbální i neverbální komunikace se schopností aplikovat je v komerční praxi v anglickém jazyce. Pozornost bude věnována rozvíjení dovedností mluvení, poslechu, psaní a čtení v obchodní angličtině, pochopení kontextu obchodních situací a kognitivních postupů s nimi souvisejících, rozšíření slovní zásoby komerčního jazyka a prohloubení znalostí gramatických struktur. Posluchači budou také seznámeni s teorií kultur, procesem akulturace a jevem bilingvismu a jejich doprovodnými jevy, s politickými a kulturními předpoklady soužití v budoucí sjednocené Evropě a spolupráce v rámci EU. Cíle bude dosaženo pomocí široké nabídky různých typů komunikačních cvičení s odstupňovanou obtížností, všestrannou analýzou autentických textů s aktuální obchodní tematikou, procvičováním stěžejních gramatických jevů a slovní zásoby komerčního jazyka a hlavně řešením případových studií.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Foundations of Business Communication and Understanding Business Context
    2. Writing Process
    3. Oral Communication
    4. Special topics in Business Communication

    Obsah kurzu:
    1. Foundations of Communication
    Communication factors, Communication and behaviour, Verbal communication models, Effective communication, Strengths and weaknesses of communicators, Case studies, Present and Pre-Present Tenses
    2. Non-verbal communication
    Types of non-verbal communication - Birdwhistell´s infracommunicative model, Kinesics, haptics, proxemics and chronemics, Significance of non-verbal communication in intercultural relations, Past and Past-Perfect Tenses
    3. Effective listening
    Types of listening, Listening factors, Barriers to successful listening, Case studies, Future and Perfect-Future Tenses
    4. Business letter writing
    Layouts - British and American styles, Addressing, Content and style, Enquiries, orders, reminders, complaints, applications, C.V., giving notice, Means of sentence condensation
    5. Project design
    Parts of a project, Discussion techniques - brainstorming, Steps in problem solving, Case study, The Passive Voice
    6. Sales demonstration
    Planning and preparation, Talking , using visual aids, dealing with audience, Visual aids, Body language and voice mastery, Modal verbs
    7. Effective meeting
    Behaviour patterns, Controlling meetings - leadership styles, Presenting opinions, making suggestions, giving alternatives, accepting and rejecting proposals, concluding, Case study, Clauses
    8. Interview
    Types of interviews, Job interview from the points of view of the applicant and interviewer, References, Progress interview - strategies, The assertive interviewee, Questions
    9. Negotiating
    Creating climate of coopereration, Exchanging information, checking understanding, asking questions, suggesting, concluding, Cross-cultural differences, Case studies, Functions of the language
    10. Intercultural communication, Acculturation, Theory of cultures, HCC and LCC, Cultural and political background for making business in the European Union, Case study, Symbols and abbreviations
    11. Conflict management
    Types and sources of conflict, Effects of conflict, Conflict management training, Intercultural conflict, Case studies, Conditionals
    12. Business Communicating in Europe. Bilingualism
    Business communication in European countries, national specifications , Types of bilingualism, Sociologic, historic and cultural factors influencing bilingualism, Case studies, Sequence of Tenses
    13. Revision, Case studies

Informace učitele
Kurz je ukončen zápočtem, který posluchači získají po napsání dvou průběžných testů po 20 bodech a závěrečném kreditním testu za 60 bodů, přičemž musí získat alespoň 70 bodů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
původní hodnocení: souborná zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007.