KCJ510 Reciproční kurz jazyků, kultur a náboženství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
0/3/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je určen pro výuku v multikulturní skupině studentů. Cílem předmětu je seznámit posluchače s kulturami a s některými náboženstvími jak z pohledu lektorů tak z pohledu jednotlivých kulturních skupin participantů předmětu. Studenti budou také seznamováni s potenciálním dopadem kulturního zázemí a náboženství na mezinárodní obchodní komunikaci
Osnova
  • SYLLABUS OF THE RECIPROCAL LANGUAGES, CULTURES AND RELIGIONS COURSE:
    I INTRODUCTION
    -- religions and their role in ancient societies
    -- ancient Egypt
    -- ancient Greece
    -- ancient Rome
    II CHRISTIANITY
    CHRISTIAN VALUES & CULTURE
    --Love & compassion towards fellowmen
    --Trust & the meaning of "good faith"
    --Innocent till proven guilty rather than the other way around
    --Hope and the afterlife
    BEGINNINGS OF CHRISTIANITY
    --Jesus Christ: Man & God
    --Teachings & Miracles of Christ: Prayer, Evil, Crucifixion & Death, Resurrection, Love, Heaven & Hell
    --Peter & Paul: The Orthodox and the Roman Catholic Churches
    --The Holy Fathers and Theologians
    --The Holy War: The Crusades
    --The Protestant movement: Henry VIII and the Anglican Church, Luther, the Pentecostalists
    BIBLICAL INTERPRETATIONS
    --The Old Testament and the Torah
    --The New Testament
    --The 10 Commandments & the Golden Rule: Exodus 20: 1-17 & Mk. 12: 30-34
    CHRISTIAN MOVEMENTS TODAY
    --Tele-evangelism
    --Media and Religion
    --Ecumenism
    --Catholic holidays and rituals, ie, sign of the cross
    CURRENT ISSUES
    --Feminism & Pro-Choice
    -- Catholic priests marrying
    --Films with Christian themes
    --Christian viewpoint: war on terrorism
    --Christian vs. Muslim
    III ISLAM
    DEFINITION OF TERMS IN RELATION TO THE ISLAMIC WORLD
    --Key definitions
    --Misinterpretations
    REASONS FOR THE LACK OF COMMUNICATION BETWEEN THE WEST & THE MUSLIM WORLD
    --Confusion by the West between the Islamic religion and traditions of Muslims
    --Differences in Values
    --Backwardness in the use of media technology
    BIRD'S EYEVIEW OF THE BIRTH & EVOLUTION OF ISLAM
    --History of Islam
    --Pillars of Islam
    --Components of Islamic religion
    --Attititude of Islam towards other religions
    CURRENT SITUATION OF ISLAM
    --Islamic world viewed by the West
    --World view from the Muslim viewpoint
    --The Muslim world according to the Media
    THE POTENTIAL OF THE MUSLIM WORLD
    --Economic resources
    --Human resources
    OBSTACLES IMPEDING DEVELOPMENT OF THE MUSLIM WORLD
    --Exterior factors
    --Interior factors
    IV JUDAISM
    CLASH OF CIVILIZATIONS
    -- Western world
    -- Modern man
    -- Decline of communism
    -- Dialogue of cultures
    PRINCIPLES OF JUDAISM
    -- Thora - the basis of Judaism
    -- Halacha
    -- Sabath
    THE CALENDAR
    -- Pesach
    -- Savu´ot
    -- Sukot
    MYSTHICISM
    -- how to become perfect
    -- Sefer Jecira
    V BAHA´I FAITH
    PROGRESSIVEREVELATION
    -- one unfolding Religion of God and each of of the sacred Messengers
    -- spiritual heritage of the whole mankind
    AN INTRODUCTION TO THE GENESIS OF THE FAITH
    -- a brief history of the Faith
    -- historyof the 20th century from a Baha´i perspective
    THE REALITY OF MAN
    -- dual nature
    -- the gems
    THE PURPOSE OF RELIGION
    -- preparation for the world to come
    -- carry forward advancing civilisation
    A WORD GOVERNMENT
    -- Baha´i system of administration
    -- local, national and international levels
    HOUSES OF WORSHIP
    -- work and service to humanity
    -- Baha´i social and economic development projects
    -- NGO
    Obsah předmětu:
    The goals of the course involve:
    1. Optimalizing of intercultural communication within a multicultural group of students from the following points of view:
    - developing empathy and tolerance based on deep knowledge of home and target cultures
    - developing sensitivity toward different denominations
    - developing awareness of potential impact of different cultures and religions backgrounds for successful intercultural business communication in English
    - having contact with varieties of English.
    2. Use of students´ potential to act as informants on home cultures and religions and prepari
Informace učitele
l. Zvládnutí předepsaného obsahu předmětu
2. Prezentace (20 bodů)
3. Každá část předmětu (4) je ukončena ústní nebo písemnou zkouškou - 4x20 bodů (80 b.)
4. Aktivní účast na diskusích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007, léto 2008.