OPF:KOM503 Vyjednávání - Informace o předmětu
KOM503 Vyjednávání
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, B_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, N_HOSPOL)
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Evropská unie (program OPF, B_HOSPOL)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (program OPF, B_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finanční a celní správa (program OPF, B_HOSPOL) (2)
- Firemní finance (program OPF, B_EKOMAN)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Hotelnictví (program OPF, B6503GAHOT)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Národohospodářství (program OPF, M_HOSPOL)
- Peněžní a poštovní služby (program OPF, B_HOSPOL) (2)
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL) (2)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty s nejfrekventovanější komunikační činností v obchodně podnikatelské sféře. Kromě nezbytných teoretických poznatků zvládnou posluchači principy, metody a techniky všech fází procesu vyjednávání.
- Osnova
- Struktura kurzu:
1. Předmět vyjednávání
2. Vyjednávání typu win-win, win-lose, lose-lose
3. Příprava vyjednávání
4. Fáze vyjednávání
5. Strategie, taktiky a triky ve vyjednávání
6. Konflikty ve vyjednávání
7. Aktivní naslouchání ve vyjednávání
8. Asertivita při vyjednávání
9. Týmové vyjednávání
10. Osobnost vyjednavače
11. Vyjednávací promluva
Obsah kurzu:
1. Předmět vyjednávání
Charakteristika obchodního vyjednávání. Základní pojmy, předpoklady a pravidla. Vyjednávání jako manažerská dovednost. Vyjednávací platforma. Flexibilita. Dimenze vyjednávání. Divergence a konvergence ve vyjednávání.
2. Vyjednávání typu win-win, win-lose, lose-lose
Pojmy vyjednávání win-win, win-lose a lose-lose. Předpoklady pro vyjednávání win-win. Manipulace. Zdroje vyjednávací síly.
3. Příprava vyjednávání
Kroky přípravy na vyjednávání. Shromažďování informací. Analýza SWOT. BATNA. Potřeby - přání a tužby. Minimální cíl. První nabídka.
4. Fáze vyjednávání
Cíle úvodní, hlavní a závěrečné fáze. Mrtvý bod a způsoby jeho překonání. Role pauzy v situaci mrtvého bodu. Námitky a způsoby jejich překonání. Ústupky typy a pravidla. Vyhodnocení vyjednávání po jeho skončení.
5. Strategie, taktiky a triky ve vyjednávání
Kompetitivní a kooperativní strategie. Vymezení základních taktik a triků ve vyjednávání, podmínky jejich použití a obrana proti nim.
6. Konflikty ve vyjednávání
Příčiny konfliktů ve vyjednávání. Způsoby předcházení pokusný balónek, lobování, příprava aj. Způsoby řešení kompromis, spolupráce. Vyhýbání se konfliktům. Role mediátora.
7. Aktivní naslouchání ve vyjednávání
Typy naslouchání. Agresivní, pasivní, logické naslouchání. Vymezení aktivního naslouchání. Verbální a neverbální znaky aktivního naslouchání. Bariéry aktivního naslouchání. Naslouchání jako dovednost.
8. Asertivita při vyjednávání
Vymezení pojmů asertivita, agresivita a pasivita. Asertivita a vyjednávání. Uplatnění asertivního desatera ve vyjednávání. Asertivní metody ve vyjednávání - metoda gramofonové desky, zvládání kritiky, umění klást požadavky.
9. Týmové vyjednávání
Přednosti a specifika týmového vyjednávání. Role v týmu. Výběr členů týmu. Pravidla týmového vyjednávání. Úskalí týmového vyjednávání. Triky v týmovém vyjednávání.
10. Osobnost vyjednavače
Typy osobností a jejich uplatnění ve vyjednávání. Přednosti a kritická místa jednotlivých typů. Osobnost ideálního vyjednavače.
11. Vyjednávací promluva
Definování promluvy vyjednávání. Struktury promluvy. Odchylky v promluvě a jejich dopad na úspěšnost vyjednávání. Makrostruktury, mikrostruktury a superstruktury vyjednávání. Vymezení dílčích mikrostruktur ve vyjednávání. Formulace mikrostruktur. Ultimátum ve vyjednávání.
V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média.
- Struktura kurzu:
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/KOM503