MAR009S Marketingová komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Zvládnout základní pojmy teorie marketingové komunikace. Porozumět základním metodám uplatňování jednotlivých druhů marketingové komunikace pro získávání lepšího postavení firmy na trhu. Věnovat se především vytváření a užití reklamy a jejím jednotlivým druhům, podpoře prodeje (včetně užití různých forem) a Public Relations. Výklad bude zaměřen především na využití jednotlivých forem marketingové komunikace v obchodě. Schopnost a umění tvůrčím způsobem zvládat uvedené obory umožní mít stále významnější výhodu při uplatnění obchodní firmy (i malé) v sílícím konkurenčním prostředí.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Definování hlavních pojmů v oblasti marketingové komunikace, význam a účel segmentace, positioning
    2. Cíle komunikačního mixu a komunikační proces
    3. Regulace reklamy a podpory prodeje, přibližování se normám EU, etika v reklamě
    4. Trh v oblasti reklamy a reklamních agentur, jejich charakteristika
    5. Reklama
    6. Úloha psychologie v reklamě
    7. Využití emocí a doporučovatelů v reklamním sdělení
    8. Podpora prodeje
    9. Osobní prodej
    10. Public Relations, publicita, sociální reklama, marketing událostí
    11. Přímý marketing, moderní metody komunikace
    12. Plánování komunikačního mixu, rozpočtování, hodnocení efektivnosti jednotlivých nástrojů
    13. Měření a testování účinků reklamy a podpory prodeje

    Obsah kurzu:
    1. Definování hlavních pojmů v oblasti marketingové komunikace, význam a účel segmentace
    Definice hlavních pojmů: reklama, podpora prodeje, osobní prodej, Public Relations, Direct Marketing, Sponzoring, segmentace, segmentační kriteria, příklady segmentace z praxe reklamy, masový marketing, cílový marketing, positioning.
    2. Hierarchie cílů komunikačního mixu
    Cíle komunikace, taktické cíle, strategické cíle, konečné cíle (typy), komunikační proces, typy komunikačních strategií.
    3. Regulace reklamy a podpory prodeje, přibližování se normám EU, etika v reklamě.
    Regulační prostředí reklamy, klamavá reklama, srovnávací reklama, záruky, diskriminace, regulace medií, nekalá soutěž, Rada pro reklamu, samoregulace, Kodex reklamy, problematické okruhy reklamy.
    4. Trh v oblasti reklamy a reklamních agentur, jejich charakteristika
    Základní pojmy v mediální oblasti, reklamní agentury, trh, funkce, typy, vlastnictví, organizační struktura, světové reklamní agentury. Výběr reklamní agentury, odměňování agentur, řízení kreativity, soutěže v oblasti propagace.
    5. Reklama
    Historie reklamy. Základní rysy a úkoly. Vnímání reklamy českou společností. Nové trendy a jejich využití. B2B reklama.
    6. Úloha psychologie v reklamě
    Přesvědčování, faktory ovlivňující podmiňování, opakování, podprahová reklama, angažovanost, zpracování poselství, práh rozlišitelnosti. Pozornost spotřebitelů, selektivní pozornost, asociace, motivace, potřeby. Vliv barev a tvarů.
    7. Využití doporučovatelů a emocí v reklamním sdělení
    Přesvědčování pomocí emocí, definice, fungování emocí, metody vzbuzování emocí, drama, humor, hudba. Přesvědčování pomocí doporučovatelů, typy, model důvěryhodného, přitažlivého zdroje, model přenesení informací, využití doporučovatelů, jejich hodnocení.
    8. Podpora prodeje, její plánování a užití
    Podpora prodeje, definice, klíčové faktory, typy.. Nástroje zákaznické podpory prodeje. Plánování podpory prodeje, vlastnosti cílů. Merchandising. Organizace obchodní jednotky. Nové trendy.
    9. Osobní prodej
    Psychologické aspekty osobního prodeje, body language, způsob vedení prodejního rozhovoru, řešení námitek, osobnost prodejce.
    10. Public Relations a sponzorství, publicita, sociální reklama, marketing událostí
    Public Relations, reklama organizací, publicita. Interní a externí komunikace, programy vztahů se zákazníky. Komunikace v krizovém období. Podniková identita a image. Marketing událostí. Typy sponzorství.
    11. Přímý marketing, moderní metody komunikace
    Přímý marketing, řízení procesu DM, moderní metody komunikace s využitím IT. Pasivní a aktivní D.M. Média a nástroje D.M. Cílové skupiny. CRM. Geomarketing. Společenské a etické problémy využívání D.M.
    12.Plánování komunikačního mixu, rozpočtování, hodnocení efektivnosti jednotlivých nástrojů
    Plánování masov
Informace učitele
Požadavky na absolvování kurzu:
Předpokladem pro absolvování kurzu je zpracování seminární práce ve stanoveném termínu a úspěšné složení písemného testu. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008.