MAR063S Odvětví cestovního ruchu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Předmět Odvětví cestovního ruchu poskytuje základní informace o vzniku, chování, poslání a rozvoji cestovního ruchu. Posluchač se seznámí nejen s významnými historickými údaji, ale i údaji z praxe a předpoklady dalšího vývoje odvětví cestovního ruchu doma, v Evropě i ve světě. Specifičnost odvětví klade zvýšený důraz na kvalitní práci manažerů, jejichž osobnost podtrhuje závěrečná kapitola.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Historie a pojem cestovního ruchu
    2. Vymezení cestovního ruchu
    3. Subjekt cestovního ruchu
    4. Objekt cestovního ruchu.
    5. Organizace a instituce cestovního ruchu v České republice
    6. Kvalita služeb cestovního ruchu a ochrana účastníka cestovního ruchu
    7. Postavení cestovního ruchu v národním hospodářství
    8. Mezinárodní organizace cestovního ruchu
    9. Předpoklady rozvoje cestovního ruchu.
    10. Inovace a nové produkty cestovního ruchu.
    Obsah předmětu:
    1. Historie a pojem cestovního ruchu.
    Vznik a základní podmínky rozvoje cestovního ruchu. Charakteristika vývoje novodobého cestovního ruchu.Vývoj vědy o cestovním ruchu. Definice cestovního ruchu. Vývoj cestovního ruchu v České republice.
    2. Vymezení cestovního ruchu.
    Základní podmínky rozvoje cestovního ruchu. Činitelé ovlivňující účast obyvatelstva na cestovním ruchu. Systémové pojetí cestovního ruchu. Druhy cestovního ruchu. Formy cestovního ruchu. Cestovní ruch a jeho vnější prostředí. Cestovní ruch a ekologie. Charakter únosné turistiky.
    3. Subjekt cestovního ruchu.
    Potřeba a motiv. Sociální faktory. Ekonomické faktory. Sociologicko-ekonomické faktory. Motivy ovlivňující poptávku. Typologie subjektu cestovního ruchu. Statistické vykazování subjektu cestovního ruchu.
    4. Objekt cestovního ruchu.
    Rekreační prostor. Materiálně technická základna cestovního ruchu. Vymezení a úlohy Materiálně technické základny cestovního ruchu. Klasifikace Materiálně technické základny cestovního ruchu. Rozvoj Materiálně technické základny cestovního ruchu.
    5. Organizace a instituce cestovního ruchu v České republice
    Vývoj organizace cestovního ruchu v Československu, ČSFR a České republice. Vývoj řízení CR. Podniková organizace CR. Cestovní kanceláře. Dodavatelské organizace a organizace služeb CR. Asociace cestovních kanceláří. Asociace provozovatelů hotelových a hostinských služeb. Česká centrála cestovního ruchu. NIS cestovního ruchu České republiky.
    6. Kvalita služeb cestovního ruchu a ochrana účastníka cestovního ruchu
    Standardizace kvality. Nová hotelová klasifikace. Kvalita podle ISO 9000. Práva a povinnosti v CR. Směrnice Rady Evropy. Agenda 21 pro průmysl CR. Celosvětový mravní kodex pro CR.
    7. Postavení cestovního ruchu v národním hospodářství.
    Zvláštnosti cestovního ruchu v zahraničním obchodě. Zahraniční cestovní ruch a platební bilance státu. Devizové hospodářství. Mezinárodní dohody. Propagace cestovního ruchu v zahraničí. Smlouvy našich subjektů cestovního ruchu se zahraničím.
    8. Mezinárodní organizace cestovního ruchu.
    Vládní mezinárodní organizace cestovního ruchu. Nevládní mezinárodní organizace cestovního ruchu.
    9. Předpoklady rozvoje cestovního ruchu.
    Předpoklady rozvoje cestovního ruchu v České republice. Ve světě dle WTO do r. 2020. Koncepce státní politiky rozvoje cestovního ruchu v České republice. Satelitní účet. Regionální politika cestovního ruchu.
    10. Inovace a nové produkty cestovního ruchu.
    Městský cestovní ruch, Fitness a Wellness, zábavní parky, cesty za kulturou, cestovní ruch mládeže, turistické trasy, kongresový, industriální, venkovský, incentivní a náboženský cestovní ruch.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou využívána tato elektronická média: dataprojektor.
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnoceni studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007, léto 2008.