OPF:MAR067S Analýza v cestovním ruchu - Informace o předmětu
MAR067S Analýza v cestovním ruchu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Milan Němčanský (přednášející)
- Garance
- Ing. Milan Němčanský
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Obsahem přednášek předmětu je seznámení studentů s analýzou v řízení podniku, a to jak v časových studiích, pohybových studiích, grafických metodách, humanitních studijních a statistických metodách, s hodnotovou, operační, systémovou analýzou a podpůrnými systémy marketingového rozhodování. Součástí výkladu bude dále metodický postup analýzy a analýza systému organizace cestovního ruchu a ukázka jejího praktického využití. Předmětem zkoumání bude uplatnění ceny a typy kalkulací v cestovním ruchu, DPH a informační systém podniku.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Základní pojmy.
2. Management podniku cestovního ruchu
3. Analýza souhrnných výsledků podniku
4. Analýza parciálních výsledků podniku
5. Cena v cestovním ruchu
6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
8. Informační a účetní systém podniku
Obsah předmětu:
1. Základní pojmy.
Lidské potřeby jako příčina a hybná síla ekonomiky, potřeby účastníka cestovního ruchu, celkový užitek a hraniční užitek, potřeba, poptávka - statky a služby jako objekty hospodářské činnosti, soulad nabídky a poptávky na trhu - cena, ekonomický princip. Podniky cestovního ruchu úlohy a cíle podniku cestovního ruchu, vnější prostředí podniků cestovního ruchu. Přednášky s použitím dataprojektoru.
2. Management podniku cestovního ruchu
Podstata managementu, souborný management - dílčí management, úlohy managementu, úlohy řídících pracovníků. Stanovení politiky podniku, podnikové plánování v cestovním ruchu, dlouhodobé strategické plánování, střednědobé operativní plánování, projektové plánování jako strategicko-operativní plánování na příkladu infra a suprastruktury cestovního ruchu.
3. Analýza souhrnných výsledků podniku
Analýza trhu, situační analýza, analýza finanční situace podniku, analýza objemu výroby a tržeb, analýza hospodářského výsledků a peněžních prostředků podniku, analytické ukazatele efektivnosti, syntetické ukazatele efektivnosti, analýza postavení podniku na trhu.
4. Analýza parciálních výsledků podniku
Analýza využití a vázanosti výrobních činitelů, analýza práce, analýza produktivity práce, pracovní studie. Analýza využití hmotného investičního majetku, analýza pracovních předmětů, analýza spotřeby materiálu, analýza obratovosti zásob. Analýza nákladů. Užití specifických ukazatelů v cestovním ruchu ( v ubytovacích a stravovacích zařízeních, rozbor spádovosti apod.).
5. Cena v cestovním ruchu
Ekonomická podstata ceny, cenová politika v cestovním ruchu, cenová tvorba, taktika cenové politiky, cenotvorné činitele, cenová diferenciace, cena v současné praxi cestovního ruchu, cena zboží a služeb, cenová regulace a kontrola. Cena a kalkulace služeb přechodného ubytování, diferenciace cen přechodného ubytování, cena a kalkulace pohostinských služeb, kalkulace cen jídel a nápojů, přirážka režijních nákladů ke spotřebovaným surovinám, cena doplňkových služeb. Využití analýzy hraniční rentability při tvorbě cen.
6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
Cena produktu cestovních kanceláří, druhové třídění nákladů, účelové třídění nákladů, tvorba ceny. Kalkulace zájezdů cestovních kanceláří a autodopravců, výsledná kalkulace - vyúčtování zájezdu. Ceny a kalkulace u sociálního cestovního ruchu.
7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
Sazby DPH ve stravovacích zařízeních, v cestovních kanceláří, podniková rekreace, dětská rekreace, neveřejné ubytování, v mezinárodní přeprava osob.
8. Informační a účetní systém podniku
Informace o podniku, informační účetní systém podniku a jeho členění, nákladové účetnictví a kalkulace, kontrola činnosti podniku - kontroling. Ekonomicko - statistická analýza cen, faktory ovlivňující rozhodování o cenách, všeobecné přístupy k určování cen, indexové metody charakterizování úrovně a pohybu cen.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média, prezentace přednášek na dataprojektoru. V rámci možností poslední 2 semináře na PC učebně pro bližší seznámení s programy přednášejíc
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Projekt je složen ze dvou částí, první část bude odevzdána v polovině semestru ve stanoveném termínu a druhá část bude odevzdána do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/MAR067S