MAR067S Analýza v cestovním ruchu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Milan Němčanský (přednášející)
Garance
Ing. Milan Němčanský
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Obsahem přednášek předmětu je seznámení studentů s analýzou v řízení podniku, a to jak v časových studiích, pohybových studiích, grafických metodách, humanitních studijních a statistických metodách, s hodnotovou, operační, systémovou analýzou a podpůrnými systémy marketingového rozhodování. Součástí výkladu bude dále metodický postup analýzy a analýza systému organizace cestovního ruchu a ukázka jejího praktického využití. Předmětem zkoumání bude uplatnění ceny a typy kalkulací v cestovním ruchu, DPH a informační systém podniku.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Základní pojmy.
    2. Management podniku cestovního ruchu
    3. Analýza souhrnných výsledků podniku
    4. Analýza parciálních výsledků podniku
    5. Cena v cestovním ruchu
    6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
    7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
    8. Informační a účetní systém podniku
    Obsah předmětu:
    1. Základní pojmy.
    Lidské potřeby jako příčina a hybná síla ekonomiky, potřeby účastníka cestovního ruchu, celkový užitek a hraniční užitek, potřeba, poptávka - statky a služby jako objekty hospodářské činnosti, soulad nabídky a poptávky na trhu - cena, ekonomický princip. Podniky cestovního ruchu úlohy a cíle podniku cestovního ruchu, vnější prostředí podniků cestovního ruchu. Přednášky s použitím dataprojektoru.
    2. Management podniku cestovního ruchu
    Podstata managementu, souborný management - dílčí management, úlohy managementu, úlohy řídících pracovníků. Stanovení politiky podniku, podnikové plánování v cestovním ruchu, dlouhodobé strategické plánování, střednědobé operativní plánování, projektové plánování jako strategicko-operativní plánování na příkladu infra a suprastruktury cestovního ruchu.
    3. Analýza souhrnných výsledků podniku
    Analýza trhu, situační analýza, analýza finanční situace podniku, analýza objemu výroby a tržeb, analýza hospodářského výsledků a peněžních prostředků podniku, analytické ukazatele efektivnosti, syntetické ukazatele efektivnosti, analýza postavení podniku na trhu.
    4. Analýza parciálních výsledků podniku
    Analýza využití a vázanosti výrobních činitelů, analýza práce, analýza produktivity práce, pracovní studie. Analýza využití hmotného investičního majetku, analýza pracovních předmětů, analýza spotřeby materiálu, analýza obratovosti zásob. Analýza nákladů. Užití specifických ukazatelů v cestovním ruchu ( v ubytovacích a stravovacích zařízeních, rozbor spádovosti apod.).
    5. Cena v cestovním ruchu
    Ekonomická podstata ceny, cenová politika v cestovním ruchu, cenová tvorba, taktika cenové politiky, cenotvorné činitele, cenová diferenciace, cena v současné praxi cestovního ruchu, cena zboží a služeb, cenová regulace a kontrola. Cena a kalkulace služeb přechodného ubytování, diferenciace cen přechodného ubytování, cena a kalkulace pohostinských služeb, kalkulace cen jídel a nápojů, přirážka režijních nákladů ke spotřebovaným surovinám, cena doplňkových služeb. Využití analýzy hraniční rentability při tvorbě cen.
    6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
    Cena produktu cestovních kanceláří, druhové třídění nákladů, účelové třídění nákladů, tvorba ceny. Kalkulace zájezdů cestovních kanceláří a autodopravců, výsledná kalkulace - vyúčtování zájezdu. Ceny a kalkulace u sociálního cestovního ruchu.
    7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
    Sazby DPH ve stravovacích zařízeních, v cestovních kanceláří, podniková rekreace, dětská rekreace, neveřejné ubytování, v mezinárodní přeprava osob.
    8. Informační a účetní systém podniku
    Informace o podniku, informační účetní systém podniku a jeho členění, nákladové účetnictví a kalkulace, kontrola činnosti podniku - kontroling. Ekonomicko - statistická analýza cen, faktory ovlivňující rozhodování o cenách, všeobecné přístupy k určování cen, indexové metody charakterizování úrovně a pohybu cen.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média, prezentace přednášek na dataprojektoru. V rámci možností poslední 2 semináře na PC učebně pro bližší seznámení s programy přednášejíc
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Projekt je složen ze dvou částí, první část bude odevzdána v polovině semestru ve stanoveném termínu a druhá část bude odevzdána do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008.