MAR104 Marketing služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Vaštíková
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit posluchače s aplikací marketingu v oboru služeb. Kurz zahrnuje objasnění definice služeb, zvláštnosti marketingového mixu ve službách, pojmu service economy v rámci vývoje světové ekonomiky. Pochopení adaptace marketingové strategie a marketingového výzkumu služeb.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Definice služeb, jejich vlastnosti a klasifikace
    2. Postavení marketingu ve službách
    3. Analýza trhu a výzkum trhu pro odvětví služeb
    4. Produkt služby, koncepce výhod pro spotřebitele, plánování a vývoj produktu
    5. Cenová tvorba v oblasti služeb
    6. Podpora prodeje, metody distribuce služeb
    7. Lidé a služby
    8. Fyzické vnímání služeb
    9. Provozování služeb
    Obsah kurzu:
    1. Definice služeb, jejich vlastnosti a klasifikace
    Definice a vývoj služeb, marketingový přístup ke službám. Vlastnosti služeb. Klasifikace služeb.
    2. Postavení marketingu ve službách
    Zvláštnosti marketingu v oblasti služeb, zvláštnosti finančních služeb. Marketingová strategie a marketingový mix, přizpůsobení sektoru služeb.
    3. Analýza trhu a výzkum trhu pro odvětví služeb
    Identifikace přání a potřeb. Hodnocení rozsahu poptávky a vztahů mezi náklady a cenou. Výzkum trhu a veřejné služby.
    4. Produkt služby, koncepce výhod pro spotřebitele, plánování a vývoj produktu
    Koncepce výhod pro spotřebitele. Nabídka služeb. Jednotlivé složky služeb. Formy služeb, jejich úroveň a kvalita. Množství služeb.Plánování a vývoj produktu.
    5. Cenová tvorba v oblasti služeb
    Vlastnosti služeb a jejich vliv na cenu. Klasifikace služeb pro potřeby cenové tvorby. Regulace cen služeb. Cenová tvorba a marketingová strategie. Metody cenové tvorby.
    6. Podpora prodeje, metody distribuce služeb
    Cíle podpory prodeje, rozdílné přístupy k podpoře prodeje služeb, zdokonalování podpory prodeje, osobní prodej, publicita, propagace.
    7. Lidé a služby
    Zákazníci; organizace a její zaměstnanci; organizace s vysokým a nízkým kontaktem se zákazníky. Služby zákazníkům.
    8. Fyzické vnímání služeb
    Úloha fyzického vnímání, jeho management, snahy o zhmotnění služeb. Uspořádání prostředí, vliv na vytváření a image firmy.
    9. Provozování služeb
    Operativní management, klasifikace operačních systémů ve službách, organizační konflikty v systémech.

    V rámci výuky kurzu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Informace učitele
Kurz navazuje na základní výuku marketingu v nižších ročnících. Požaduje se diskuse na seminářích k seminární práci na volitelné téma z oblasti marketingu služeb, která bude průběžně zpracovávána během seminářů a jejíž výsledné hodnocení bude zahrnuto do celkového hodnocení.Zkouška je písemná.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008.