MP301S Nauka o podniku

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc. (přednášející)
Ing. Werner Bernatík, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Monika Chobotová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Lucja Matusiková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Karel Stelmach, Ph.D. (cvičící)
Ing. Igor Szkandera (cvičící)
Garance
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se základy podnikání. Podnikání je vysvětlováno jako určující funkce podniku. Studenti se naučí pracovat s kategoriemi: podnik, podnikání, druhy podniků a jejich specifika, cíle a funkce podniku, vliv okolí podniku na jeho řízení, nástroje řízení a ekonomické analýzy. Vymezení základních pojmů, jako jsou : náklady a výnosy, ceny podnikových vstupů a výstupů, efektivnost podniku, vázanost základních činitelů v podniku, organizace, vznik, růst a zánik podniku tvoří základ pro pochopení podnikohospodářských činností. Je základem pro navazující část předmětu "Ekonomika podniku".
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Pojetí podniku
    2. Založení a vznik podniku
    3. Typologie, morfologie a vývojové fáze podniku
    4. Organizační, majetková a kapitálová struktura podniku
    5. Zásobovací činnosti
    6. Výrobní činnosti
    7. Prodejní činnosti
    8. Investiční činnosti
    9. Personální činnosti
    10. Řídící činnosti
    11. Náklady, výnosy a hospodářský výsledek
    12. Kalkulace a oceňování majetku
    Obsah předmětu:
    1. Pojetí podniku
    Vymezení pojmu podnikání, podnik, cíle a funkce podniku, jejich vztah a návaznosti. Podstata hospodářské činnosti a nutnost řízení chodu podniku. Charakteristické znaky okolí podniku a vlivů, jež na podnik působí. Osoba a charakteristika podnikatele, úspěch v podnikání. Role vlastníka a manažera. Podnikatel a efektivnost.
    2. Založení a vznik podniku
    Seznámení se s postupem při tvorbě a založení podniku, charakteristika pojmů podnikatelský projekt, záměr, obsah projektového řízení.Charakteristika faktorů ovlivňujících volbu právní formy podnikání a jednotlivých právních forem podnikání, jež jsou zakotveny v našem právním řádu z hlediska účasti na řízení a jeho administrativní náročnosti.
    3. Typologie, morfologie a vývojové fáze podniku
    Základní třídění podniků podle typů, stejných základních charakteristik, podle předmětu činnosti a příslušnosti k odvětví či oboru. Jako součást typologického hlediska je prezentována rovněž velikost podniku a povaha vlastnictví. Morfologie tvoří základ členění dle organizačně právních forem. Specifické postavení a role malých a středních podniků.
    4. Organizační, majetková a kapitálová struktura podniku
    Problematika organizační, majetkové a kapitálové struktury. Předpokládá se vymezení pojmů organizace, druhy organizačních struktur v našich podnicích a jejich funkčnost. Podnikatelské síťové struktury. Druhový a zdrojový pohled na majetek jako nutný předpoklad pro podnikání. Seznámení se se zjednodušenými účetními výkazy, rozvaha, výsledovka, výkaz Cash-flow z pohledu podnikatele a manažera.
    5. Zásobovací činnosti
    Vymezením pojmů zásoby, koloběh zásob, řízení zásob, členění zásob, plánování zásob, efektivnost zásob. Význam řízení zásob pro zabezpečení hospodářské činnosti podniku. Plánování potřeby zásob a metody jejich řízení. Vztah zásobování k ostatním činnostem v podniku.
    6. Výrobní činnosti
    Seznámení se se základními pojmy, jako jsou výroba, výrobní činnosti, řízení výroby, plán výroby v podobě bilance. Členění výroby podle různých hledisek (rozpracovanosti výroby a charakteru složek). Získání základní informací o charakteristikách výrobní kapacity a časových fondů (kalendářní, nominální a využitelný). Prezentace východisek pro výpočet výrobní kapacity, časových fondů a kritického využití výrobní kapacity.
    7. Prodejní činnosti
    Vymezení užívaných pojmů z oblasti prodejních činností, marketingu, prodeje, hodnoty odbytu, efektivnosti odbytu. Úkoly a činnosti útvaru marketingu, pracovní náplň činnosti prodejního oddělení. Tvorba plánu odbytu a jeho vazba na plán výroby a plán finanční. Systémový pohled na plánování v podniku a potřebu informačních zdrojů.

    8. Investiční činnosti
    Osvojení si základních pojmů v oblasti investic, jako jsou investování, investiční činnosti, jejich průběh. Seznámení se s jednotlivými účastníky investičního procesu. Rozlišení druhů investic a zdrojů jejich krytí. Prezentace statického a dynamického pojetí investic. Krátká charakteristika reprodukce a technického rozvoje a faktorů, které ovlivňují každé investiční rozhodování. Význam investičního rizika a jeho minim
Informace učitele
Klasifikace předmětu vychází z úspěšného zvládnutí testů - minimum je 60% úspěšnost. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008, zima 2009.