SV664 Adult Education

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných předmětů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
    3. Pojetí a dějiny andragogiky
    4. Dospělý
    5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    6. Výchova dospělých
    7. Platónská paideia
    8. Vzdělávání dospělých
    9. Vzdělavatelnost dospělých
    10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
    11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu

    Obsah předmětu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
    2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých
    Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika.
    3. Pojetí a dějiny andragogiky
    Jednotlivá pojetí andragogiky, vymezení rozdílu mezi pedagogikou a andragogikou, akční pole andragogiky, dějiny andragogiky.
    4. Dospělý
    Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín.
    5. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
    Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
    6. Výchova dospělých
    Jednotlivé názory na výchovu dospělých, kritika výchovy dospělých, obhajoba výchovy dospělých, specifičnost výchovy dospělých, převýchova.
    7. Platónská paideia
    Filozofie výchovy, filozofie výchovy dospělých, pohled antického filozofa Platóna na výchovu. Využití jeho názorů týkajících se výchovy v současné době.
    8. Vzdělávání dospělých
    Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby.
    9. Vzdělavatelnost dospělých
    Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
    10. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
    Problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání. Didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.
    11. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
    Stručný pohled na vzdělávací tradice v naší zemi.. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých v bývalém Československu, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.


    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/SV664