OPF:KOMK501 Rétorika - Informace o předmětu
KOMK501 Rétorika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Magdaléna Bystroňová (přednášející)
- Garance
- Magdaléna Bystroňová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy moderní rétoriky jako interdisciplinární vědy o efektivní komunikaci. Posluchači budou seznámeni se základními podmínkami efektivní komunikace, komunikačními prostředky řečníka a zvukovou stránkou projevů. Pozornost bude věnována rétorickým prostředkům, jejich významu a využití v současné obchodně podnikatelské komunikaci. Důraz je kladen především na rozvoj monologické komunikační kompetence. Seminární složka je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností posluchačů s využitím prezentační techniky.
- Osnova
- 1. Předmět moderní rétoriky
2. Vývoj rétoriky
3. Verbální prostředky komunikace
4. Neverbální prostředky komunikace
5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
6. Zvuková modulace řečnických projevů
7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
8. Řečnický styl a žánry
9. Logické základy rétoriky
10. Příprava a realizace prezentace
Obsah předmětu:
1. Předmět moderní rétoriky
Vymezení předmětu současné rétoriky. Interdisciplinární charakter současné rétoriky. Rysy moderní rétoriky. Význam moderní rétoriky pro podnikatele.
2. Vývoj rétoriky
Vznik rétoriky v 5. století př.n.l., význam antické rétoriky. Aristotelova Rétorika jako pramen poznání i základ novějších rétorických prací. Helénistická a římská rétorika, Qintilianus a jeho Základy řečnictví. Středověké řečnictví - postavení rétoriky mezi 7 svobodnými uměními, formování hermeneutiky. Vliv reformace a protireformace na rétoriky národních jazyků. Rétorika 19. stol. jako rozvoj praktické stylistiky. Rétorika 20. stol. jako nauka o dosahování komunikačních efektů.
3. Verbální prostředky komunikace
Členění verbálních prostředků. Základní a specifické jazykové prostředky. Specifika mluvených a psaných komunikátů. Současná jazyková situace a obecné zásady užívání jazyka. Komunikační prostředky podnikatele.
4. Neverbální prostředky komunikace
Typy neverbální prostředků komunikace, jejich funkce a specifika v obchodně podnikatelské praxi. Nácvik neverbálního chování v různých komunikačních situacích.
5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
Nociální a expresivní prostředky. Abstraktní a konkrétní jazykové prostředky. Termíny a profesionalizmy. Užívání slov cizího původu. Internacionalismy. Konotativní významy. Parazitní slova. Koheze a koherentnost textu. Aktuální členění větné. Typy vět a jejich délka.
6. Zvuková modulace řečnických projevů
Fyziologie mluvení. Technika mluveného projevu. Základní pravidla výslovnosti hlásek a hláskových skupin. Členění a modulace souvislé řeči. Rytmus, pauzy, dynamika, intonace, barva hlasu, tempo.
7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
Sugestivní řečnické prostředky (figury a tropy). Emfatické, názorné a dramatické prostředky. Význam specifických jazykových prostředků pro obchodně podnikatelské texty. Nefigurální řečnické prostředky.
8. Řečnický styl a žánry
Charakteristika řečnického stylu. Jednotlivé žánry řečnického stylu, jejich využití v obchodně podnikatelské praxi. Prostředky řečnického stylu.
9. Logické základy rétoriky
Argumentace a přesvědčování v komunikaci. Zásady správného usuzování. Zákony formální logiky. Podmínky správného definování a třídění pojmů. Eristické úskoky a triky.
10. Příprava a realizace prezentace
Příprava vlastních prezentací s využitím moderní prezentační techniky. Analýza a hodnocení vlastních prezentací. Názorné prostředky prezentace.
- 1. Předmět moderní rétoriky
- Literatura
- povinná literatura
- ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
- HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
- DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
- TRNKA, J. Soudobá rétorika pro ekonomy. Praha, 1997. ISBN 80-7079-464-X. info
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování předmětu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky a povinná účast na seminářích v rozsahu 70%.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/KOMK501