OPF:SV615 Pedagogy and Methodology - Course Information
SV615 Pedagogy and Methodology
School of Business Administration in KarvinaWinter 2007
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Získat základní vědomosti z oblasti pedagogiky a didaktiky a pochopit jejich vzájemnou propojenost. Podporovat u studentů praktickou aplikaci osvojených pedagogických poznatků při vlastním vysokoškolském studiu.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Úvod do pedagogiky
2. Úvod do výchovy
3. Funkce výchovy
4. Činitelé pedagogického procesu
5. Pedagogické principy
6. Formy školní výchovy
7. Formy mimoškolní výchovy
8. Formy rodinné výchovy
9. Úvod do didaktiky
10. Systém výuky
11. Výchovně vzdělávací proces
12. Cyklus výuky
Obsah kurzu:
1. Úvod do pedagogiky
Pedagogika jako věda o pedagogických jevech. Operacionalizace pojmu výchova. Vztah pedagogiky k jiným vědeckým disciplinám. Zvláštnosti pedagogiky jako společenské vědy a struktura pedagogických disciplin. Aplikované pedagogické discipliny.
2. Úvod do výchovy
Vliv sociálního prostředí na vychovávaného jedince. Výchova intencionální a funkcionální. Výchova jako pedagogická kategorie. Charakteristické rysy výchovy. Výchovné cíle jako pedagogické kategorie - druhy výchovných cílů.
3. Funkce výchovy
Charakteristika základních funkcí výchovy. Příprava k sociálním rolím ve společnosti. Rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti), postoje ke společnosti, zájmy a potřeby a chování jedince. Rozvoj osobnosti v kulturních oblastech a ve složkách výchovy.
4. Činitelé pedagogického procesu
Pedagog jako subjekt a objekt pedagogického procesu. Vychovávaný jedinec se svými předpoklady jako subjekt a objekt pedagogického procesu. Pedagogické prostředky uplatňované v pedagogickém procesu.
5. Pedagogické principy
Podstata pedagogických principů jako pedagogických zásad. Operacionalizace základních pedagogických principů (cílevědomost, soustavnost, aktivnost, názornost, uvědomělost, trvalost, přiměřenost, emocionálnost, jednota výchovného působení).
6. Formy školní výchovy
Výchova v rámci vyučování. Výchova se zřetelem k mimovyučovacím formám výchovné práce.
7. Formy mimoškolní výchovy
Mimoškolní výchova realizovaná ve společenských organizacích, kulturních zařízeních a v masmédiích. Předpoklady a prostředky forem sebevýchovy.
8. Formy rodinné výchovy
Rodinná výchova utvářená veřejným míněním a obsahem rodinného života. Možnosti spolupráce rodiny a školy.
9. Úvod do didaktiky
Didaktika jako pedagogická disciplina o vzdělávání, vyučování a učení. Operacionalizace základních didaktických pojmů (vzdělávání, vyučování, zákonitosti didaktického procesu, didaktické zásady a didaktická pravidla).
10. Systém výuky
Struktura učebních cílů a obsahu výuky. Informativní, heuristický, produkční a regulativní typ výuky a jejich procesuální fáze. Didaktický, logický, procesuální a organizační aspekt metod výuky. Organizační formy výuky při uplatňování didaktických prostředků se zřetelem na výsledky výuky. Antropogenní činitelé výuky v prostředí výuky.
11. Výchovně vzdělávací proces
Základní prvky výchovně vzdělávacího procesu. Výchovně vzdělávací proces jako pedagogická interakce a pedagogická komunikace. Metodické začlenění didaktických prostředků do výchovně vzdělávacího procesu. Efektivita výchovně vzdělávacího procesu jako multimediálního systému.
12. Cyklus výuky
Perspektivní a aktuální přípravná část výuky - plánování, základní koncepce výchovy a vzdělávání - výukové projekty, organizační opatření škol. Realizační část výuky - řízení výuky, výchovná a rozvíjející výuka. Diagnostická část výuky - hospitace, rozbor dokumentů druhy zpětné vazby.
V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
- recommended literature
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/SV615