SV615 Pedagogy and Methodology

School of Business Administration in Karvina
Summer 2008
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Získat základní vědomosti z oblasti pedagogiky a didaktiky a pochopit jejich vzájemnou propojenost. Podporovat u studentů praktickou aplikaci osvojených pedagogických poznatků při vlastním vysokoškolském studiu.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do pedagogiky
    2. Úvod do výchovy
    3. Funkce výchovy
    4. Činitelé pedagogického procesu
    5. Pedagogické principy
    6. Formy školní výchovy
    7. Formy mimoškolní výchovy
    8. Formy rodinné výchovy
    9. Úvod do didaktiky
    10. Systém výuky
    11. Výchovně vzdělávací proces
    12. Cyklus výuky

    Obsah kurzu:
    1. Úvod do pedagogiky
    Pedagogika jako věda o pedagogických jevech. Operacionalizace pojmu výchova. Vztah pedagogiky k jiným vědeckým disciplinám. Zvláštnosti pedagogiky jako společenské vědy a struktura pedagogických disciplin. Aplikované pedagogické discipliny.

    2. Úvod do výchovy
    Vliv sociálního prostředí na vychovávaného jedince. Výchova intencionální a funkcionální. Výchova jako pedagogická kategorie. Charakteristické rysy výchovy. Výchovné cíle jako pedagogické kategorie - druhy výchovných cílů.
    3. Funkce výchovy
    Charakteristika základních funkcí výchovy. Příprava k sociálním rolím ve společnosti. Rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti), postoje ke společnosti, zájmy a potřeby a chování jedince. Rozvoj osobnosti v kulturních oblastech a ve složkách výchovy.
    4. Činitelé pedagogického procesu
    Pedagog jako subjekt a objekt pedagogického procesu. Vychovávaný jedinec se svými předpoklady jako subjekt a objekt pedagogického procesu. Pedagogické prostředky uplatňované v pedagogickém procesu.
    5. Pedagogické principy
    Podstata pedagogických principů jako pedagogických zásad. Operacionalizace základních pedagogických principů (cílevědomost, soustavnost, aktivnost, názornost, uvědomělost, trvalost, přiměřenost, emocionálnost, jednota výchovného působení).
    6. Formy školní výchovy
    Výchova v rámci vyučování. Výchova se zřetelem k mimovyučovacím formám výchovné práce.
    7. Formy mimoškolní výchovy
    Mimoškolní výchova realizovaná ve společenských organizacích, kulturních zařízeních a v masmédiích. Předpoklady a prostředky forem sebevýchovy.
    8. Formy rodinné výchovy
    Rodinná výchova utvářená veřejným míněním a obsahem rodinného života. Možnosti spolupráce rodiny a školy.
    9. Úvod do didaktiky
    Didaktika jako pedagogická disciplina o vzdělávání, vyučování a učení. Operacionalizace základních didaktických pojmů (vzdělávání, vyučování, zákonitosti didaktického procesu, didaktické zásady a didaktická pravidla).
    10. Systém výuky
    Struktura učebních cílů a obsahu výuky. Informativní, heuristický, produkční a regulativní typ výuky a jejich procesuální fáze. Didaktický, logický, procesuální a organizační aspekt metod výuky. Organizační formy výuky při uplatňování didaktických prostředků se zřetelem na výsledky výuky. Antropogenní činitelé výuky v prostředí výuky.
    11. Výchovně vzdělávací proces
    Základní prvky výchovně vzdělávacího procesu. Výchovně vzdělávací proces jako pedagogická interakce a pedagogická komunikace. Metodické začlenění didaktických prostředků do výchovně vzdělávacího procesu. Efektivita výchovně vzdělávacího procesu jako multimediálního systému.
    12. Cyklus výuky
    Perspektivní a aktuální přípravná část výuky - plánování, základní koncepce výchovy a vzdělávání - výukové projekty, organizační opatření škol. Realizační část výuky - řízení výuky, výchovná a rozvíjející výuka. Diagnostická část výuky - hospitace, rozbor dokumentů druhy zpětné vazby.

    V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou elektronická média využívána.
Literature
    required literature
  • FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
    recommended literature
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Winter 2007.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/SV615