SVPMSV Metody sociologického výzkumu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
( EVSESOC Sociologie || EVSPSOC Sociologie || SVESOC Sociologie || SVPSOC Sociologie ) && ( INMEKVB Kvantitativní metody B || INMPKVB Kvantitativní metody B || MMEEKVB Kvantitativní metody B || MMEPKVB Kvantitativní metody B )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka v předmětu je zaměřena k získání vědomostí o základních metodách a technikách sociologického výzkumu tak, aby je bylo možné uplatnit v oblasti sociálního managementu, ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky zkoumání, realizovat výzkum, interpretovat výsledky šetření). Výuka je koncipována tak, aby získané znalosti studenti mohli využít také při zpracování bakalářských a diplomových prací, pokud jejich tématika souvisí s realizací výzkumných metod a procedur.
Osnova
  • 1. 1. Charakteristika sociologického výzkumu
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    3. Organizace sociologického výzkumu
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    7. Anketa v sociologickém výzkumu
    8. Komunikační výzkum
    9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    12. Sociometrie
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
Literatura
    povinná literatura
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
    doporučená literatura
  • KOZEL, R., KOL. Moderní marketingový výzkum. Praha: GRADA Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
  • WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Victoria Publishing, 1997. ISBN 80-85605-09-0. info
  • LAZARSFELD, P. Počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7184-342-3. info
  • LAMSER, V. Komunikace a společnost. Úvod do teorie společenské komunikace. Praha, 1969. ISBN neuvedeno. info
Informace učitele
1x test v průběhu výuky, minimálně 70 % účast na seminářích, zpracování projektu sociologického výzkumu a jeho prezentace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.