MARPPEK Prostorová ekonomika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem kurzu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Předmět je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy, ale i pracovníky v soukromém sektoru k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit,
Osnova

  • 1. Úvod do prostorové ekonomiky
    2. Lokalizační teorie
    3. Prostorová dimenze ekonomických aktivit
    4. Česká sídelní soustava
    5. Prostorové plánování a jeho širší souvislosti
    6. Technická infrastruktura
    7. Průmyslová výroba
    8. Průmyslová politika a investice
    9. Odvětvová a územní struktura průmyslu
    10. Obchod a maloobchodní síť
    11. Územní strategie maloobchodu
    12. Příklady úlohy orgánů státní správy a samosprávy-1.část
    13. Příklady úlohy orgánů státní správy a samosprávy v rozvoji území- 2. část
Literatura
    povinná literatura
  • STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-192-4. info
    doporučená literatura
  • STARZYCZNÁ, H. a KOL. Exogenni a endogenní faktory regionálního rozvoje - zhodnocení empirických zkučeností a teoretických přístupů k pólům rozvoje. Karviná, 2005. ISBN 80-7248-337-4. info
  • JANEČKOVÁ,L., STARZYCZNÁ,H. a KOL. Vytvoření marketingové strategie měst a obcí a její ověření v podmínkách MÚ Karviná. Karviná:OPF SU, 2002. ISBN 80-7248-176-2. info
  • DVOŘÁČEK, J. Konkurenční schopnost průmyslu. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-245-0249-6. info
  • HLAVÁČ, J., REKTOŘÍK, J., SKŘÍDLOVSKÁ, E. Ekonomika a řízení technické infrastruktury. Brno:ekonomicko-správní fakulta MU, 1996. ISBN 80-210-1483-0. info
  • CIMLER, P. Územní strategie obchodních firem. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-950-1. info
Informace učitele
průběžný test, zpracování zprávy o činnosti obecního úřadu z oblasti prostorového plánování (jiná zátěž), písemná forma zkoušky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2008/MARPPEK