MMEK141S Statistické metody pro ekonomy

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači PC. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dikázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě. Současně se seznámí s metodami, jejichž znalost vyžadují od řídících pracovníků i nejvýznamnější normy pro řízení kvality, např. americká QS 9000, nebo německá VDA 6.1. Tyto normy jsou závazné pro řadu odvětví, např. pro všechny dodavatele automobilového průmyslu. Struktura výkladu: 1. Základní pojmy a metody ze statistiky 2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy 3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy 4. Regresní analýza 5. Korelační analýza 6. Analýza rozptylu (ANOVA) 7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce 8. Úplné faktorové plány 9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi 10. Taguchiho metody: ztrátová funkce 11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost 12. Metody prognózování tržeb
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2009.