KCJKKUME Umění prezentace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2009
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Magdaléna Bystroňová (přednášející)
PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. (přednášející)
Garance
Magdaléna Bystroňová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu Umění prezentace je seznámit posluchače se základy moderní rétoriky (řečnictví) a s tvorbou efektivní prezentace. Posluchači budou seznámeni se základními podmínkami úspěšné komunikace, jazykovými prostředky řečníka, zvukovou a vizuální stránkou prezentací. Pozornost bude věnována řečnickým prostředkům, jejich významu a využití v současné obchodně podnikatelské komunikaci. Důraz je kladen jak na umění vytvořit kvalitní prezentaci s využitím vizualizace, tak také na rozvoj monologické komunikační kompetence posluchače, a to za pomocí audiovizuální techniky.
Osnova
  • 1. Příprava a realizace prezentace
    Prezentační technika. Vizualizace a názorné prostředky prezentace. Jazyk a terminologie moderní prezentace. Seznámení se s analýzou prezentace a jejími hodnotícími kritérii.
    2. Předmět moderní rétoriky a umění prezentace
    Vymezení předmětu současné rétoriky. Interdisciplinární charakter současné rétoriky. Rysy moderní rétoriky. Význam moderní rétoriky a prezentace pro obchodně podnikatelskou sféru.
    3. Vývoj rétoriky
    Vznik rétoriky v 5. století př.n.l., význam antické rétoriky. Aristotelova Rétorika jako pramen poznání i základ novějších rétorických prací. Helénistická a římská rétorika, Qintilianus a jeho Základy řečnictví. Středověké řečnictví - postavení rétoriky mezi 7 svobodnými uměními, formování hermeneutiky. Vliv reformace a protireformace na rétoriky národních jazyků. Rétorika 19. stol. jako rozvoj praktické stylistiky. Rétorika 20. stol. jako nauka o dosahování komunikačních efektů.
    4. Verbální prostředky komunikace
    Členění verbálních prostředků. Základní a specifické jazykové prostředky. Specifika mluvených a psaných textů. Současná jazyková situace a obecné zásady užívání jazyka. Komunikační prostředky řečníka v obchodně podnikatelské sféře.
    5. Neverbální prostředky komunikace
    Typy neverbálních prostředků komunikace, jejich funkce a specifika v obchodně podnikatelské praxi. Nácvik neverbálního chování v různých komunikačních situacích.
    6. Lexikální stránka prezentací
    Problematika slovní zásoby (aktivní/pasivní slovní zásoba, idiolekt). Použití expresivních a neutrálních jazykových prostředků v prezentacích. Termíny a profesionalizmy. Užívání slov cizího původu. Anglicismy a internacionalismy. Konotativní významy. Parazitní slova.
    7. Gramatická stránka prezentací
    Koheze a koherentnost textu. Aktuální členění větné. Typy vět a jejich délka.
    8. Specifické jazykové prostředky
    Sugestivní řečnické prostředky (řečnické figury zvyšující účinnost řeči). Emfatické, názorné a dramatické prostředky vytvářející napětí. Nefigurální řečnické prostředky. Zlozvyky řečníků.
    9. Stylizace textu prezentace s využitím lexikálních, gramatických a specifických jazykových prostředků
    Studenti stylizují text prezentace z oblasti obchodně podnikatelské sféry, a to za použití vhodných lexikálních, gramatických a specifických jazykových prostředků. Prezentace a analýza vytvořeného textu.
    10. Zvuková modulace řečnických projevů
    Fyziologie mluvení. Technika mluveného projevu. Základní pravidla výslovnosti hlásek a hláskových skupin. Členění a modulace souvislé řeči. Paralingvistické prostředky řeči (rytmus, pauzy, dynamika, intonace, barva hlasu, tempo).
    11. Řečnické styly a žánry
    Charakteristika řečnického stylu. Jednotlivé žánry řečnického stylu, jejich využití v obchodně podnikatelské praxi. Prostředky řečnického stylu.
    12. Logické základy rétoriky
    Argumentace a přesvědčování v komunikaci. Zásady správného usuzování. Zákony formální logiky. Podmínky správného definování a třídění pojmů. Eristické úskoky a triky.
    13. Analýza prezentací z audiovizuálního záznamu
    Analýza prezentací studentů z audiovizuálního záznamu, který je pořízen během semináře pomocí digitální videokamery. V rámci komplexní analýzy se hodnotí jednotlivá kritéria kvalitní prezentace, se kterými byli studenti postupně seznamováni v průběhu výuky (kvalita verbální stránky prezentace - řečová kvalita projevu, paralingvistické prostředky, neverbální složka doprovázející prezentaci, vizuální úprava slidů powerpointové prezentace a jiné).
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
  • TRNKA, J. Soudobá rétorika pro ekonomy. Praha, 1997. ISBN 80-7079-464-X. info
    doporučená literatura
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • JELÍNEK, M. Argumentace a umění komunikovat. Brno. 1999, 1999. ISBN 80-210-2186-1. info
  • MORREALE, S., BOVÉE, C. Excellent in Public Speaking. New York, 1998. ISBN 0-15-502182-6. info
  • KOHOUT, J. Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 1995. ISBN 80-85603-92-6. info
  • LEWIS, D. Tajná řeč lidského těla. Praha: Victoria Publishing, 1989. ISBN 80-85605-49-X. info
  • KRAUS, J. Rétorika v dějinách jazykové komunikace. Praha: Akademia, 1981. info
  • MISTRÍK, J. Rétorika. Bratislava : UK, 1980. info
Informace učitele
vystoupení s prezentací; závěrečná písemná zkouška
Přímá výuka - 8 h, konzultace - 4h, příprava seminární práce a prezentace seminární práce - 10 h., příprava na zápočtový test a studium literatury - 34 h.
V rámci konzultací nebo tutoriálu studenti prokazují své znalosti individuálním vystoupením (1x prezentace seminární práce), absolvování zápočtového testu (1x závěrečný písemný test)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011.