MPPMSF Podnikání v malé a střední firmě

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2009
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Václav Lednický, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v MSP, již v etapě tvorby záměru, výběru lokality, velikosti podniku včetně jeho fungování. Vychází ze standardního pojetí malé a střední firmy v EU, teorie i praxe v ČR a v EU.
Osnova
  • Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v MSP, již v etapě tvorby záměru, výběru lokality, velikosti podniku včetně jeho fungování. Vychází ze standardního pojetí malé a střední firmy v EU, teorie i praxe v ČR a v EU.
    Struktura výkladu:
    1. Význam malých a středních podniků, definice, funkce. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU
    2. Využití sítí v podnikání malých a středních podniků, příklady v EU a srovnání se stavem v ČR
    3. Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh. Průmyslová politika v ČR, její základní členění a nástroje. Význam globalizace ekonomických procesů a průmyslové politiky
    4. Místní samospráva a malé a střední podniky, smluvní vztahy mezi podnikem a okolím, využívání nebytových prostor a dalších podmínek pro rozvoj podnikání
    5. Zakládání malých a středních podniků, hodnocení rozdílnosti a postupů v zemích EU a v ČR. Nejčastější organizačně právní formy MSP
    6. Podnikatelský plán malých a středních podniků, zásady jeho tvorby. Příklady při zakládání živností, mikrofirem, malých a středních podniků
    7. Podnikatel jako zaměstnavatel a zaměstnanec, zásady odměňování a motivace. Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace
    8. Význam manažerských schopností a znalostí základů ekonomiky a práva pro podnikání
    9. Řídící činnosti a podniková kultura jako významný faktor vnitropodnikového řízení. Styl řízení malého podniku
    10. Výkonnost malých a středních podniků, metody a ukazatelé pro hodnocení výkonnosti
    11. Vliv vnějších a vnitřních faktorů na výsledky hospodaření. Podstata a význam ekonomických nástrojů pro řízení ekonomiky v MSP
    12. Charakteristika a společenský význam neziskových organizací
    13. Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • REKTOŘÍK, J. A KOL. Organizace neziskového sektoru. Praha: EkoPress, 2007. ISBN 978-80-8629-25-5. info
  • SVOBODA, E. A KOL. Moderní přístupy v řízení podniků v novém podnikatelském prostředí. Brno: Professional Publishing, 2006. ISBN 80-86946-12-6. info
  • WAGNEROVÁ, E., MATUSIKOVÁ, L. Nauka o podniku. Karviná: SU OPF, 2004. ISBN 80-7248-243-2. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
  • WAGNEROVÁ, E., MARKOVÁ,V. A KOL. Vývoj malých a středních podniků v ČR a na Slovensku. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-216-5. info
    doporučená literatura
  • Obchodní zákoník v aktuálním znění. info
  • Zákon o dani z příjmů v aktuálním znění. info
  • Zákon o živnostenském podnikání v aktuálním znění. info
  • KOUBEK.J. Personální práce v malých podnicích, 2. vydání. Praha, 2003. ISBN 80-247-0602-4. info
  • DOVÁŘEK, J. Podpora podnikání ( Průmyslová politika). Praha: VŠE, 2003. ISBN 80-245-0502-9. info
  • VLČEK, R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-068-6. info
  • MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků I. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-729-7. info
  • HUDEC, M. Organizácia a riadenie malých a stredných podnikov. Banská Bystrica: R.T.G. PRESS, 1999. ISBN 80-967779-4-7. info
  • FOTR, J. Podnikatelský plán. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-812-1. info
  • BENNET, R. Small Business Survival. London: Sales Departnem, Pitman Publishing, 1999. ISBN 0-273-03624-6. info
Informace učitele
Povinná účast na seminářích 60%.
Průběžný test (minimální úspěšnost 60%).
Návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru.
Zápočtový test (minimální úspěšnost).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013.