MARKDSR Strategické marketingové řízení

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2010
Rozsah
Přednáška 40 HOD/SEM. 15 kr. Ukončení: dzk.
Vyučující
doc. Ing. Xenie Łukoszová, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. František Němec, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti v oblasti využívání marketingových metod a postupů v řízení firem. Dále rozvinout schopnosti samostatně vypracovávat tržní analýzy a na jejich základě vytvářet marketingové strategie.
Osnova
  • 1. Metodologie strategického marketingu
    Obsah marketingového řízení. Strategická marketingová analýza jako východisko marketingového plánu. Analytické metody. Analýza a měření trhu. Analýza subjektů trhu (zákazník, konkurence, maloobchod). Analýza ziskovosti a marketingové produktivity.
    2. Marketingová strategie a taktika ve společnosti
    Poslání společnosti, strategie společnosti a marketingové cíle. Marketingové strategie, jejich kvalifikace a vhodnost použití.
    3. Strategická východiska pro tvorbu marketingových programů
    Marketingové programy. Výrobkové programy. Cenové programy. Reklamní programy. Programy podpory prodeje. Prodejní a distribuční programy.
    4. Strategický základ marketingového řízení
    Organizace marketingových činností. Marketingový plán, jeho implementace a kontrola. Marketingový audit. Marketingové modely.
    5. Prognostické scénáře a strategický informační systém
    Scénářová technika jako nástroj umožňující systematické zacházení s nejistotami v okolí firmy. Rozbor základních nejistot, rychlých pohybů a ekologických katastrof. Návody k přístupům řešení vybraných nejistot.
    6. Strategický význam transformací v podnikové sféře
    Strukturální změny včetně jejich sociálně psychologických aspektů. Globální trendy, teorie trendů, strukturální změny, technologické a technické průlomy, globalizace a globalizační průvodní jevy. Nová očekávání zákazníků, odběratelů, uživatelů.
    7. Od scénářů ke strategiím
    Základní scénář - klíčová strategická rozhodnutí, indikátory změny, zvratu. Alternativní strategická rozhodnutí. Systém předstihového varování. Monitorování signálních informací. Korekce hlavní strategie. Přechod k alternativním strategiím.

    8. Strategický marketingový proces - realizační etapa
    Úkoly realizační etapy. Metodologický a metodický základ průběhu realizační etapy. Realizační aktivity. Vytvoření efektivní marketingové organizace.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. Grada, 2003. ISBN 80-247-0422-6. info
  • KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1999-3. info
  • NASH, E. Direct marketing. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-838-4. info
  • ŠINDLER, P. Event marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0646-6. info
  • KALKA, R., MÄSSEN, A. Marketing. Klíč k rozhodování, co prodávat, komu a jak. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-8413-7. info
  • KOTLER, P. Marketing od A do Z. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-082-1. info
  • SMITH, P. Moderní marketing. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-252-1. info
  • HAGUE, P. Průzkum trhu. Praha: Praxe manažera, 2003. ISBN 80-7226-917-8. info
  • H. Horáková. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. info
  • ALSBURY, A., JAY, R. Marketing - to nejlepší z praxe. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-617-9. info
  • DOHNAL, J. Řízení vztahů se zákazníky. Procesy, pracovníci, technologie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0401-3. info
  • SPÁČIL, V. Případové studie z business marketingu. Ostrava: Reponis, 2001. ISBN 80-86122-76-X. info
  • SPÁČIL, V. Sylaby z business marketingu. Ostrava: Reponis, 2001. ISBN 80-86122-76-X. info
  • SPÁČIL, V. Sylaby z marketingového řízení. Ostrava: Reponis, 2001. ISBN 80-86122-76-X. info
  • SPÁČIL, V. Sylaby z marketingového řízení. Ostrava: Reponis, 2001. ISBN -86122-76-X. info
  • KOTLER, P. Marketing podle Kotlera. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-010-4. info
  • COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-641-2. info
  • BUREŠ, I. Poziční strategie v marketingu. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-65-4. info
  • MEFFERT, H. Marketing Management. Praha: Grada, 1996. ISBN 8O-7169-329-4. info
  • GUILTINAN, JP., PAUL, GW. Marketing Management. Strategies and Programs. New York: McGraw Hill, 1995. ISBN 0-07-048942-4. info
  • SCHULTZ, DE. Moderní reklama - umění zaujmout. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-062-7. info
  • BUREŠ, I. Finanční řízení marketingových projektů. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-59-4. info
  • GROSS, AC., BANING, PM., MEREDITH, LN., FORD, ID. Business Marketing. Boston: Houghton Mifflin, 1993. ISBN 0-395-56083-7. info
  • TOMEK, J. Marketingová strategie podniku. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80-85653-03-9. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014.