KCRBPSPP Společenský protokol

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Ing. Vítězslav Balhar, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Vítězslav Balhar, CSc.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce výuky. Podmínkou absolvování předmětu je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového klasifikace studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen zápočtovým testem. 60 % aktivní účast na seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Během studia se student seznámí s komplexem vědomostí z oblasti společenského a diplomatického protokolu. Dostane se mu informací o zásadách společenského jednání obchodního styku v podnikatelské činnosti, zejména při uzavírání obchodů a s tím souvisejícími normami společenského vystupování. Součástí jsou zásady diplomatického protokolu a jednání v mezinárodních obchodních vztazích v mezinárodních organizacích.
Osnova
  • 1. Pravidla společenského styku
    2. Oblékání
    3. Zásady obchodního jednání
    4. Typologie zákazníka a její význam pro obchodní jednání
    5. Podniková etika
    6. Jiný kraj - jiný mrav
    7. Diplomatické styky
    8. Diplomatický protokol
    9. Konzulární styky a konzulární úřady
    10. Etiketa v obchodním styku se zahraničím
    11. Protokol a etikety v obchodní diplomacii
    12. Mezinárodně právní akty
    13. Vznik a historie mezinárodních organizací

    1. Pravidla společenského styku
    Vybraná obecná pravidla společenského chování. Služební komunikace. Organizace společenského setkání. Druhy společenských akcí. Návštěva kulturních zařízení a pořadů.
    2.Oblékání
    Úprava zevnějšku - osobní hygiena. Pánské oblékání. Dámské oblékání. Nošení řádů.
    3.Zásady obchodního jednání
    Vytvoření příznivého klimatu na každém pracovišti. Základní zásady obchodního jednání. Pravidla obchodního jednání na odbytovém středisku. Základy práce se zákazníkem.
    4.Typologie zákazníka a její význam pro obchodní jednání
    Typy zákazníků podle temperamentu. Typy zákazníků podle charakteru.
    5.Podniková etiketa
    Podniková kultura. Image malé firmy. Kodexy etiky (normy, pravidla, zákony)
    6. Společenská pravidla v zahraničí
    Typické zvláštnosti komunikace a společenského styku v některých zemích. Vybrané zvláštnosti etikety v zahraničí.
    7. Diplomatické styky
    Diplomacie a diplomatické styky. Orgány státu pro mezinárodní styk. Diplomatická mise
    8.Diplomatický protokol
    Pojem a význam diplomatického protokolu. Protokolární formality vedoucího diplomatické mise. Oficiální společenské akce v diplomatické praxi. Audience.
    9. Konzulární styky a konzulární úřady
    Poslání konzulárních úřadů. Personál konzulárních úřadů
    10.Etiketa v obchodním styku se zahraničím
    Místo a význam společenské etikety v obchodním styku firem se zahraničními partnery. Základní pravidla etikety při obchodních jednáních se zahraničními partnery.
    11.Protokol a etiketa v obchodní diplomacii
    Obchodní diplomacie. Protokol a společenské formality v obchodní diplomacii.
    12.Mezinárodní právní akty
    Základní pojmy. Mezinárodní konference.
    13.Vznik historie mezinárodních organizací
    Mezinárodní organizace OSN, NATO, EU, jejich poslání a orgány.
Literatura
    povinná literatura
  • NĚMČANSKÝ, M. Společenský, diplomatický a obchodní protokol. SU OPF Karviná, 2011. ISBN 978-80-7248-636-6. info
  • ŠŤASTNÝ, V. Organizační protokol firem, institucí a jednotlivců. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-445-1. info
  • ŠPAČEK, L. Nová velká kniha etikety. Praha: Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1954-0. info
  • MATHÉ, I., ŠPAČEK, L. Etiketa. Praha: BB/art, 2005. ISBN 80-7341-564-X. info
  • BYSTRICKÝ, Ĺ. Základy diplomacie. Bratislava, Vydavatelstvo Dilema, 2000. ISBN 80-968029-9-2. info
    doporučená literatura
  • ŠPAČEK, L. Malá kniha etikety pro celou rodinu - Praktický rádce pro důležité příležitosti. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2. info
  • ŠPAČEK, L. Malá kniha etikety pro každý den. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2251-4. info
  • ŠPAČEK, L. Malá kniha etikety pro manažery. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978 80-204-2252-1. info
  • ŠPAČEK., L. Malá kniha etikety u stolu. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2250-7. info
  • WITT, U. Správné chování u stolu. Už žádné trapasy. Praha, GRADA, 2006. ISBN 80-247-1797-2. info
  • GULLOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, F., ŠRONĚK, I. Společenský styk a diplomatický protokol. Praha:VŠE, 2000. ISBN 80-245-0115-5. info
Výukové metody
Přednáška s analýzou videozáznamu
Projekce (statická, dynamická)
Individuální konzultace
Studijní praxe
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce výuky. Podmínkou absolvování předmětu je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového klasifikace studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen zápočtovým testem. 60 % aktivní účast na seminářích.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž75
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem144
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013.