MARNPRKM Řízení kvality pro manažery

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Ing. Marie Gabryšová (přednášející)
Garance
Dr. Ing. Marie Gabryšová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Znalost mezinárodních norem jakosti a jejich uplatňování dává studentům nezbytnou orientaci v požadavcích uplatňovaných v rámci tržního hospodářství a volného pohybu zboží v zemích EU. Studenti jsou také výrazně motivováni k důslednému sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
Osnova
  • 1. Význam a vývoj jakosti.
    2. Koncepce řízení kvality ve vybraných zemích světa
    3. Podpora politiky jakosti v Evropě
    4. Státní politika jakosti v ČR.
    5. Evropská a národní ceny za jakost.
    6. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace, normy ISO 9000, ISO 14000.
    7. ISO 22000, HCCP, ostatní normy jakosti
    8. TQM
    9. Metody a nástroje zlepšování kvality.
    10. Metody a nástroje zlepšování kvality - 2. část
    11. Náklady na jakost.
    12. Role vědního managementu v zabezpečování kvality.
    13. Etické základy jakosti.
    1. Význam a vývoj jakosti. Význam jakosti v oblasti zvyšování konkurenceschopnosti, historie a vývoj jakosti, základní prvky a charakteristiky jakosti.
    2. Koncepce řízení kvality ve vybraných zemích světa: Japonsku, USA.

    3. Podpora politiky jakosti v Evropě. Evropské orgány podporující rozvoj kvality a nástroje podpory kvality (EFQM, EOQ). Modul Excelence, Evropská cena za jakost, národní ceny za jakost.
    4. Státní politika jakosti v ČR. Organizační zabezpečení NPJ, Národní rada, programy podpory jakosti v ČR.
    5. Evropská a národní ceny za jakost. Struktura Evropské ceny za jakost, podmínky pro udělování, Cena České republiky za jakost, Cena Anežky Žaludové, Czech Made.
    6. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace. Prokazování shody, normy ISO 9000, ISO 14000.
    7. ISO 22000, HCCP, ostatní normy jakosti. Kvalita a bezpečnost potravin, určování kritických bodů, povinnost podniků v potravinovém řetězci, normy EMAS a OHSAS.
    8. TQM. Filosofie a podstata TQM, řízení na principu TQM, přínos a překážky realizace TQM
    9. Metody a nástroje zlepšování kvality. Kontrolní tabulky, vývojový diagram, diagram příčin a následků.
    10. Metody a nástroje zlepšování kvality. Paretova analýza, histogram.
    11. Náklady na jakost. Význam ekonomiky kvality, členění a výpočet nákladů na jakost, společenské náklady na jakost.
    12. Role vědního managementu v zabezpečování kvality. Vědní management jako součást řízení nové společnosti a zdokonalování kvality, vzdělávající se organizace prostřednictvím kvality lidí.
    13. Etické základy jakosti. Očekávání Evropské unie v oblasti etiky a kvality, výchova vedoucích pracovníků v systému hodnot. Program Fair Play.
Literatura
    povinná literatura
  • GABRYŠOVÁ, M. Řízení jakosti. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-366-8. info
  • PETŘÍKOVÁ, R. Lidé - zdroj kvality, znalostí a podnikových výkonů. Ostrava: Dům techniky, 2002. ISBN 80-02-01490-1. info
    doporučená literatura
  • Internetové stránky České společnosti pro jakost: www.csq.cz. info
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) číslo 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin. info
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) číslo 852/2004 ze dne 29. dubna 2004, o hygieně potravin. info
  • KOŽÍŠEK, J., STIEBEROVÁ, B. Management jakosti I. Praha: České vysoké učení technické, 2010. ISBN 978-80-010-4568-8. info
  • NENADÁL, J. a KOL. Moderní systémy řízení jakosti: quality management. Praha: Professional Publishing, 2010. ISBN 80-7261-071-6. info
  • GABRYŠOVÁ, M. Knowledge Management as an Important Tool for Company. Journal of Information, Control and Management Systems. Volume 6. Žilina: University of Žilina, 2008. info
  • GABRYŠOVÁ, M. TQM. Komplexné manažerstvo kvality, Manažerstvo kvality, história, koncepty, metody. Bratislava: Mateides a kol.,, 2006. ISBN 80-8057-656-4. info
  • NENADÁL, J. Total Quality Management: principles approaches processes (vybrané kapitoly). Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, 2003. ISBN 83-88402-24-2. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Průběžný test, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž80
Přednáška26
Zkouška40
Celkem146
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013.