OPF:SVNKVSV Public Services - Course Information
SVNKVSV Public Services
School of Business Administration in KarvinaWinter 2012
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Štefan Hečko (lecturer)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (lecturer)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Štefan Hečko (seminar tutor)
Ing. Petra Lebiedziková (seminar tutor)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je objasnit teorii služeb, podstatu veřejných služeb a jejich postavení v ekonomice státu. Seznámit studenty se sociálně ekonomickými aspekty veřejných služeb a poukázat na jejich význam v reprodukčním procesu, s důrazem na rozvoj lidského potenciálu. Vysvětlit význam veřejných služeb, jejich odvětvovou a organizační strukturu s akcentem na poskytování veřejných služeb a poukázat na přístup Evropské unie k veřejným službám.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Teoretické vymezení služeb
2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
3. Specifika sféry služeb
4. Marketing služeb
5. Kvalita služeb
6. Nástroje manažerství kvality služeb
7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
8. Ekonomická podstata veřejných služeb
9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
11. Vzdělávání ve veřejné správě
12. Veřejné služby a EU.
13. Evropská komise a služby v obecném zájmu
1. Teoretické vymezení služeb
Obecné aspekty služeb, vymezení pojmu služba - vymezení služeb prostřednictvím konstitutivních znaků, statistické vymezení služeb, vymezení služeb v národohospodářském pojímání, vymezení služeb jako negativní definice zboží. Služby jako nemateriální statky.
2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
Faktory ovlivňující rozvoj služeb - chování spotřebitelů, demografické změny, nabídka spotřebních a investičních statků, sociální změny, ekonomické a právní změny. Vývoj trhu služeb. Postavení a funkce služeb v ekonomice.
3. Specifika sféry služeb
Specifické znaky vlastní služby - nemateriálnost, neskladovatelnost, neoddělitelnost, variabilita, komplexnost, neopakovatelnost, kolektivnost, nenahraditelnost. Specifické znaky procesů poskytování a spotřeby služeb. Specifické znaky trhu služeb.
4. Marketing služeb
Úvod do marketingu služeb, postavení a cíle organizace. Místo marketingové analýzy v systému marketingových aktivit. Zvláštnosti výzkumu a segmentace trhu v oblasti služeb. Marketingový mix a marketingové řízení v službách.
5. Kvalita služeb
Pojem kvality služeb, dimenze kvality služeb. Teoretické aspekty měření kvality služeb. Problémy v oblasti měření kvality služeb. Měření požadavků na kvalitu služeb. Měření kvality služeb orientováno na poptávku a na nabídku.
6. Nástroje manažerství kvality služeb
Zásady manažerství kvality. Techniky plánování kvality služeb. Techniky řízení kvality služeb. Techniky zkoumání kvality služeb. Techniky zabezpečování kvality služeb.
7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
Náklady a přínosy implementace systému manažerství kvality v organizacích služeb. Hospodárnost a náklady manažerství kvality. Zisk z manažerství kvality v organizacích služeb. Modelové propočty nákladově - výnosové analýzy. Perspektivy manažerství kvality v organizacích služeb.
8. Ekonomická podstata veřejných služeb
Charakteristika procesu tvorby služeb, jeho specifika, ekonomické aspekty, kategorie veřejných služeb. Podstata veřejného sektoru, obsah a rozsah veřejného sektoru, veřejný sektor a výkon funkcí státu, funkce veřejného sektoru při formování služeb, vybraná odvětví veřejného sektoru z aspektu poskytování veřejných služeb.
9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
Postavení a význam veřejných služeb v historickém vývoji, služby materiální (věcné) povahy, osobní služby, tržní a netržní služby, služby intermediální, služby finální spotřeby, služby nemateriální povahy.
10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
Podstata lidského potenciálu, kvalifikační, hodnotově orientační, socializační a tvořivý potenciál, odvětví rozvoje člověka (školství, zdravotnictví, kultura, sociální péče, tělesná kultura).
11. Vzdělávání ve veřejné správě
Komplexní pojetí systému vzdělávání ve veřejné správě, vzdělávání pracovníků ve státní a veřejné službě, vzdělávání volených členů zastupitelstev, profesionální vzdělávání o veřejné správě, obecné vzdělávání o veřejné správě, koncepce v
- 1. Teoretické vymezení služeb
- Literature
- required literature
- Bílá kniha o službách v obecném zájmu. info
- Zelená kniha o službách v obecném zájmu. info
- MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Služby. Bratislava: Epos, 2002. ISBN 80-8057-452-9. info
- recommended literature
- MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Manažérstvo kvality služieb. Banská Bystrica: EF UMB, 2004. ISBN 80-8055-888-4. info
- BENČO, J., KAMOĎA, J., MEČIAR, I. Verejné služby. Prievidza: Alfa, 2004. ISBN 80-967609-9-8. info
- MAJLINGOVÁ, Ľ. a kol. Verejné služby. Banská Bystrica: EF UMB, 2002. ISBN 80-8055-754-3. info
- Teaching methods
- One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study - Assessment methods
- Credit
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
Activity Difficulty [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Summary 116
- Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2012/SVNKVSV