SVNPVSV Veřejné služby

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Štefan Hečko (přednášející)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Štefan Hečko (cvičící)
Ing. Petra Lebiedziková (cvičící)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit teorii služeb, podstatu veřejných služeb a jejich postavení v ekonomice státu. Seznámit studenty se sociálně ekonomickými aspekty veřejných služeb a poukázat na jejich význam v reprodukčním procesu, s důrazem na rozvoj lidského potenciálu. Vysvětlit význam veřejných služeb, jejich odvětvovou a organizační strukturu s akcentem na poskytování veřejných služeb a poukázat na přístup Evropské unie k veřejným službám.
Osnova
  • 1. Teoretické vymezení služeb
    2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
    3. Specifika sféry služeb
    4. Marketing služeb
    5. Kvalita služeb
    6. Nástroje manažerství kvality služeb
    7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
    8. Ekonomická podstata veřejných služeb
    9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
    10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
    11. Vzdělávání ve veřejné správě
    12. Veřejné služby a EU.
    13. Evropská komise a služby v obecném zájmu
    1. Teoretické vymezení služeb
    Obecné aspekty služeb, vymezení pojmu služba - vymezení služeb prostřednictvím konstitutivních znaků, statistické vymezení služeb, vymezení služeb v národohospodářském pojímání, vymezení služeb jako negativní definice zboží. Služby jako nemateriální statky.
    2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
    Faktory ovlivňující rozvoj služeb - chování spotřebitelů, demografické změny, nabídka spotřebních a investičních statků, sociální změny, ekonomické a právní změny. Vývoj trhu služeb. Postavení a funkce služeb v ekonomice.
    3. Specifika sféry služeb
    Specifické znaky vlastní služby - nemateriálnost, neskladovatelnost, neoddělitelnost, variabilita, komplexnost, neopakovatelnost, kolektivnost, nenahraditelnost. Specifické znaky procesů poskytování a spotřeby služeb. Specifické znaky trhu služeb.
    4. Marketing služeb
    Úvod do marketingu služeb, postavení a cíle organizace. Místo marketingové analýzy v systému marketingových aktivit. Zvláštnosti výzkumu a segmentace trhu v oblasti služeb. Marketingový mix a marketingové řízení v službách.
    5. Kvalita služeb
    Pojem kvality služeb, dimenze kvality služeb. Teoretické aspekty měření kvality služeb. Problémy v oblasti měření kvality služeb. Měření požadavků na kvalitu služeb. Měření kvality služeb orientováno na poptávku a na nabídku.
    6. Nástroje manažerství kvality služeb
    Zásady manažerství kvality. Techniky plánování kvality služeb. Techniky řízení kvality služeb. Techniky zkoumání kvality služeb. Techniky zabezpečování kvality služeb.
    7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
    Náklady a přínosy implementace systému manažerství kvality v organizacích služeb. Hospodárnost a náklady manažerství kvality. Zisk z manažerství kvality v organizacích služeb. Modelové propočty nákladově - výnosové analýzy. Perspektivy manažerství kvality v organizacích služeb.
    8. Ekonomická podstata veřejných služeb
    Charakteristika procesu tvorby služeb, jeho specifika, ekonomické aspekty, kategorie veřejných služeb. Podstata veřejného sektoru, obsah a rozsah veřejného sektoru, veřejný sektor a výkon funkcí státu, funkce veřejného sektoru při formování služeb, vybraná odvětví veřejného sektoru z aspektu poskytování veřejných služeb.
    9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
    Postavení a význam veřejných služeb v historickém vývoji, služby materiální (věcné) povahy, osobní služby, tržní a netržní služby, služby intermediální, služby finální spotřeby, služby nemateriální povahy.
    10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
    Podstata lidského potenciálu, kvalifikační, hodnotově orientační, socializační a tvořivý potenciál, odvětví rozvoje člověka (školství, zdravotnictví, kultura, sociální péče, tělesná kultura).
    11. Vzdělávání ve veřejné správě
    Komplexní pojetí systému vzdělávání ve veřejné správě, vzdělávání pracovníků ve státní a veřejné službě, vzdělávání volených členů zastupitelstev, profesionální vzdělávání o veřejné správě, obecné vzdělávání o veřejné správě, koncepce v
Literatura
    povinná literatura
  • Bílá kniha o službách v obecném zájmu. info
  • Zelená kniha o službách v obecném zájmu. info
  • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Služby. Bratislava: Epos, 2002. ISBN 80-8057-452-9. info
    doporučená literatura
  • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Manažérstvo kvality služieb. Banská Bystrica: EF UMB, 2004. ISBN 80-8055-888-4. info
  • BENČO, J., KAMOĎA, J., MEČIAR, I. Verejné služby. Prievidza: Alfa, 2004. ISBN 80-967609-9-8. info
  • MAJLINGOVÁ, Ľ. a kol. Verejné služby. Banská Bystrica: EF UMB, 2002. ISBN 80-8055-754-3. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
seminární práce, zápočet, 50 % účast na seminářích

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž47
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013.