SVPSOP Sociální psychologie

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
ThLic. Cezary Andrzej Mizia, Dr. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
ThLic. Cezary Andrzej Mizia, Dr. (cvičící)
Garance
ThLic. Cezary Andrzej Mizia, Dr.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je seznámit studenty s předmětem sociální psychologie a aplikované sociální psychologie. Absolvováním předmětu Sociální psychologie student získá vědomosti o základních teoretických východiscích této psychologické disciplíny. Výuka bude zaměřena rovněž na rozvoj sociálních dovedností, které jsou klíčové pro jedince zaměstnané v ekonomické sféře.
Osnova
  • 1. Úvod do studia sociální psychologie
    2. Aplikovaná sociální psychologie
    3. Sociálně psychologické aspekty osobnosti
    4. Socializace jako proces
    5. Sociální percepce a sociální kognice
    6. Sociální interakce
    7. Afiliace, atraktivita
    8. Komunikace a týmová práce
    9. Sociální vliv a sociální kontrola
    10. Strategie sebeuplatnění
    11. Prosociální chování
    12. Strategie zvládání náročných životních situací
    13. Sociometrie a makrosociální procesy

    1. Úvod do studia sociální psychologie
    Předmět, úkoly a cíle sociální psychologie. Vymezení pojmu sociální psychologie, zařazení sociální psychologie do systému psychologických věd, směry v sociální psychologii, metody sociální psychologie.
    2. Aplikovaná sociální psychologie
    Nástin vývoje společenské poptávky po sociálně psychologickém poznání. Hlavní oblasti aplikace sociální psychologie, současné sociální problémy a jejich sociálně psychologická vysvětlení.
    3. Sociálně psychologické aspekty osobnosti
    Sociogeneze osobnosti, etapy a podmínky utváření osobnosti. Sociální kompetence, identita, autenticita. Složky sebesystému (sebepojetí, sebehodnocení, sebeprezentace, jáská zkušenost. Sebepotvrzující strategie, sebemonitorování.)
    4. Socializace jako proces
    Konceptualizace pojmů: socializace, enkulturace, personalizace. Průběh procesu socializace, socializační činitelé, sociální učení.
    5. Sociální percepce a sociální kognice
    Sebereflexe, vnímání a poznávání druhých osob i sociálních situací, proces utváření dojmů. Stereotypy, chyby a nedostatky ve vnímání. Sociální atribuce.
    6. Sociální interakce
    Kontexty sociálních interakcí. Typy sociálních interakcí. Konflikt a spolupráce. Teorie konfliktů. Interakce lidí v sociální sféře.
    7. Afiliace, atraktivita.
    Instinkt, vrozené determinanty, učení, teorie posílení, sociální srovnávání.
    8. Komunikace a týmová práce
    Pracovní skupiny, pracovní týmy. Druhy týmů. Týmové role.
    9. Sociální vliv a sociální kontrola.
    Konformita, kompliance, poslušnost, kompetence, místo kontroly, teorie reaktance.
    10. Strategie sebeuplatnění
    Determinanty sebeuplatnění, seberealizace, seberegulace. Strategie sebeuplatnění v sociálním kontextu. Základní přístupy k pojmu sebeuplatnění.
    11. Prosociální chování
    Teorie sociální výměny, teorie sociální normy, teorie empatie., Atribuce prosociálního chování, interindividuální rozdíly v prosociálním chování. Altruismus.
    12. Strategie zvládání náročných životních situací
    Klasifikace náročných životních situací. Klasifikace strategií zvládání náročných životních situací. Dispoziční a situační faktory zvládání náročných životních situací.
    13. Sociometrie a makrosociální procesy
    Vymezení a přístupy, techniky zpracování sociometrických dat, sociogram a jeho druhy, sociometr. indexy.
Literatura
    povinná literatura
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: GRADA, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-198-3. info
    doporučená literatura
  • HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha, 2006. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
Ústní zkouška, minimálně 50 % účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2013.