MPBAMSP Small and Medium-Sized Enterpreneurship

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2013
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v malém a středním podniku. Vychází ze standardního pojetí a definice podniku v EU, získat podnikatelské kompetence a znalosti o specifičnosti různých podnikatelských formách. Dílčím cílem je pomocí případových studií podpořit ve studentech podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání.
Osnova
  • 1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
    2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
    3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
    4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
    5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
    6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
    7. Podnikání v oblasti služeb
    8. Sociální podnikání
    9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
    10.Finanční management MSP
    11.Krizové řízení v MSP
    12.Personální politika její specifika v MSP
    13.Případové studie
    1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
    Motivace k podnikání, podnikavost, pojetí podnikání, pohled na podnikání, ohodnocení podnikatelského potenciálu
    2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
    Historický exkurs. Definice, funkce MSP v ekonomice. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU.
    3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
    Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh.
    4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
    Základní vyznávané hodnoty, systém řízení, strategie. Popis životního cyklu a model růstu. Faktory úspěchu a neúspěchu.
    5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
    Rodinné vazby při podnikání, výhody a nevýhody. Generační obměna při podnikání. Modely růstu Goehlera a Rosenbauma.
    6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
    Překážky a bariéry vstupu na trh, rozdílné pojetí hodnot. Podpůrné organizace pro podnikání žen.
    7. Podnikání v oblasti služeb
    Specifika podnikání v oblasti služeb. Konkurenceschopnost podnikání ve službách.
    8. Sociální podnikání
    Cíl a strategie sociálního podnikání. Definice Social a Soci(e)tal entrepreneurship.
    9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
    Partnerství, druhy a možnosti, řetězení firem, kooperační vazby, dlouhodobá spolupráce, klastry, franchizing.

    10. Finanční management MSP
    Finanční řízení a jeho možnosti a omezení. Výběr optimální strategie. Důraz na vybrané oblasti typu - Peněžní toky a jejich usměrňování, zohledňování faktoru času, optimalizace majetkové a kapitálové struktury.

    11. Krizové řízení v MSP
    Vliv prostředí, možnosti řešení krizí. Způsoby tvorby krizového plánu pro MSP. Sledované ukazatele.
    12. Personální politika její specifika v MSP
    Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace. Role podnikatele jako zaměstnavatele a zaměstnance, zásady odměňování a motivace.
    13. Případové studie

Literatura
    povinná literatura
  • BENNET, R. Small Business Survival. London: Sales Departnem, Pitman Publishing, 1999. ISBN 0-273-03624-6. info
  • BRIDGE, S., O´NEILL, K., CROMIE, S. Understanding Enterprise, Entrepreneurship & Small Business. London: Macmillan, 1998. ISBN 0-333-68348-X. info
    doporučená literatura
  • COONEY, T.M., MOORE, R.A. European Cases in Entrepreneurship. Dublin: Blackhall Publishing, 2007. ISBN 978-1842181447. info
  • LUNDSTRÖM, A., STEVENSON, L.A. Entrepreneurship Policy. Theory and Practice. New York: Springer, 2005. ISBN 0-387-24140-X. info
  • BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Zápočet je udělen po splnění bodu A+B:
A)Povinná aktivní účast na seminářích (zapojování se do diskusí, úkolů, prezentací) 60%.
--------------------
B) Zápočet (teoretická část) je tvořen součtem aktivit (je nutno získat 60% ze 100 bodů):
1. Průběžný test 0-20 bodů.
2. Návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru 0-30 bodů.
3. Zápočtový test 0-50 bodů.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž76
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2013/MPBAMSP