EVSPFIL Filozofie

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti filozofie, osvojili si kladení filozofických otázek, snažili se na ně odpovědět, získali vlastní životní orientaci a ujasnili si smysl života. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: přednášky opřené o systematický rozbor vybraného filozofického díla jednoho autora a semináře pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu.
Osnova
  • Přednášková část
    1. Zásady práce s filozofickým textem, úvod do Platónova filozofického myšlení
    2. Výklad běžných představ o spravedlnosti
    3. Určení spravedlnosti na vzoru městského státu
    4. Podmínky pro možné zřízení spravedlivého státu. Stát filosofů
    5. O nespravedlnosti
    6. Odměna spravedlnosti
    Seminární část
    1. Metodická a motivační uvedení do kurzu
    2. Zákon
    3. Filozofie
    4. Poznání
    5. Pravda
    6. Myšlení
    7. Hodnota
    8. Člověk
    9. Bytí
    10. Společnost
    11. Absolutno
    Přednášková část
    1. Zásady práce s filozofickým textem, zásady pro práci s filozofickým textem na bázi Platónova díla Ústava. Úvod do Platónova filozofického myšlení.

    2. Výklad běžných představ o spravedlnosti
    Tři názory na spravedlnost a její užitek.Rozhovor o stáří, cena bohatství pro šťastný život.Co je spravedlnost, definice spravedlnosti, užitek spravedlnosti a nespravedlnosti. Je nespravedlnost silná? Dělá nespravedlnost člověka blaženým?
    3. Určení spravedlnosti na vzoru městského státu
    Spravedlnost se musí ukázat jako dobrá sama o sobě. Výchova strážců, nová třída - vládci vybírání ze strážců. Postup při výběru vládců, život a úlohy strážců, výchova a stát. Čtyři základní ctnosti ve státě. Otázky duše. Porovnání spravedlnosti a nespravedlnosti podle jejich užitku.
    4. Podmínky pro možné zřízení spravedlivého státu. Stát filosofů
    Ženská otázka. Otázka vládců. Vláda filozofů jako podmínka možnosti spravedlivého státu. Způsobilost filozofů vládnout. Obraz lodě.Idea dobra. Vztahy v oblasti viditelného a myslitelného. Poznávání ve smyslovém světě znázorněné obrazem jeskyně, výklad obrazu jeskyně.
    5. O nespravedlnosti
    Čtyři hlavní formy špatných ústav. Timokracie a její vznik. Oligarchie a její vznik. Demokracie a její vznik. Tyranie a její vznik. Štěstí a neštěstí spravedlivého a nespravedlivého. Tři důkazy o tom, že nespravedlivý je nešťastný.
    6. Odměna spravedlnosti
    Opětovný výklad o poezii. Odměna spravedlivých. Důkaz nesmrtelnosti duše. Odměna spravedlnosti za života, odměna spravedlnosti po smrti, volba životní formy.
    Seminární část
    1. Metodická a motivační uvedení do kurzu
    Uvedení do filozofie.
    2. Zákon, filozofie
    Společné vlastnosti jsoucen. Vlastnosti zákona..
    3. Filozofie
    Názory jednotlivých filozofů na to, čím se má filozofie zabývat. Odlišení filozofie od ostatních věd. Oblasti, ve kterých je jasná hranice mezi speciální vědou a filozofií. Pohled na filozofii očima významných filozofů.
    4. Poznání
    Gorgias z Leontin a dopad jeho názorů na oblast lidského poznání. Důvody pochybování Reného Descarta. Skepticismus a možný postoj k němu.
    5. Pravda
    Ontologická pravda. Logická pravda. Vážné námitky proti nepodmíněnosti pravdy.
    Pragmatický pojem pravdy. Filozofická nauka tzv. "noetického idealismu". Realistický
    výklad pravdy.
    6. Myšlení
    Myšlení. Vědecké myšlení. Usuzování. Druhy pravidel, podle kterých usuzování postupuje. Pravděpodobnost z pohledu filozofie. Zásady postoje k vědě.
    7. Hodnota
    Tři velké skupiny hodnot, které existují v duchovní oblasti. Pozitivistická teorie týkající se hodnocení. Idealistická teorie v nejširším slova smyslu týkající se změny v hodnocení.
    8. Člověk
    Filozofické zkoumání člověka. Vztah filozofie a ostatních věd v oblasti výzkumů člověka. Názory významných filozofů na otázku člověka. Ústřední otázka filozofické vědy o člověku a jak filozofové na tuto otázku odpovídají.
    9. Bytí
    Ontologie, jsoucno a bytí. Názor noetického idea
Literatura
    povinná literatura
  • FIALA, B. Filozofie a dějiny filozofie. Karviná: OPF SU, 2006. ISBN 80-7248-356-X. info
  • PLATÓN. Ústava. Praha: Svoboda - Libertas, 1993. ISBN 80-205-0347-1. info
    doporučená literatura
  • MOSER, F. Malá filozofie pro nefilozofy. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-214-6. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Podmínkou připuštění ke zkoušce je minimálně 50% účasti na seminářích.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015.