MPPDMR Methods of Strategic Management

School of Business Administration in Karvina
Winter 2014
Extent and Intensity
0/0. 15 credit(s). Type of Completion: dzk.
Guaranteed by
Václav Lednický, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
C9lem předmětu je rozšiřování potřebných znalostí z využití strategie v podmínkách podniku. Vést posluchače k pochopení úlohy a významu podnikové strategie v návaznosti na uplatňované strategické řízení. Současně poskytovat informace o postupech tvorby podnikové strategie.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Význam, postavení a základní pojmy strategického managementu
    Základní prvky filosofie strategického řízení, funkce strategie, zásady strategického myšlení, základní postupy strategického rozhodování, podmínky změny strategie, systém obnovy strategie, strategická mezera a její odstraňování.
    2. Metody prognózování, význam prognóz, základní vývojové směry současnosti
    Techniky tvorby prognóz, přesnost a význam prognóz, využití prognóz a jejich informační hodnota, druhy prognóz, tendence a vývojové trendy současného období.
    3. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
    Nositelé tvorby strategie a jejich základní charakteristika, příklady strategických modelů (Greinerův, Galbraitha a Nathansona, Millera a Friesena), členění postupu tvorby strategie na jednotlivé kroky, jejich charakteristika a význam, způsob řízení tvorby strategie, ministrategie (postavení, význam).
    4. Vize podniku, poslání podniku, strategické cíle
    Definování a význam podnikové vize, poslání podniku a tvorba podnikové filosofie, určení podnikových cílů včetně jejich priorit, zájmové skupiny podniku v procesu tvorby strategie, definice základních pojmů.
    5. Analýza vnějšího prostředí podniku
    Význam okolního makroprostředí na podnik, STEP-analýza jednotlivých segmentů vnějšího prostředí, analýza hybných sil v odvětví, Porterův model konkurenčních sil, model šesti sil podle Grovea, strategické mapy konkurentů a analýza konkurentů, model životního cyklu mikrookolí.
    6. Interní analýza
    Specifické přednosti podniku (zdroje, bariery napodobení), hodnototvorný řetěz podniku podle Portera, SPACE-analýza, SWOT-analýza, portfoliové analýzy.
    7. Volba a typy strategií
    Generování strategických alternativ a volba varianty strategie, základní typy strategických přístupů, hodnotící kriteria, hodnocení vhodnosti strategie, její přijatelnosti a proveditelnosti, Mintzbergův přístup k tvorbě základních konkurenčních strategií, členění strategií podle Portera, využití systému tvorby strategií "strategické hodiny" (cenová, diferenciační, hybridní, cílená strategie), strategie podle Ansoffa.
    8. Implementace strategie
    Význam realizace a zavádění strategie-typy účinnosti, postupové kroky v obecné podobě (komunikace, obsazení klíčových pozic v podniku, změna struktury podniku, styl vedení, změna podnikové kultury (kultury organizace), motivace při tvorbě a zavádění strategie, způsoby ovlivňování lidí při realizaci implementace, řízení změn, postup při řešení vzniklých konfliktů, strategická kontrola.
    9. Finanční aspekty strategie
    Cíle finanční analýzy, metodické nástroje, význam. Analýza toku kapitálu, analýza bodu zvratu, analýza návratnosti. Plánování investic a postavení investiční politiky v rámci podnikové strategie.
    10. Funkční strategie
    Základní charakteristika, vztah komplexní podnikové strategie k funkčním strategiím, typy funkčních strategií a jejich význam, návaznosti jednotlivých funkčních strategií.
    11. Riziko a krize ve strategii podniku
    Riziko - základní rozčlenění a definice, způsoby snižování rizika, podniková krize a její základní charakteristika a typizace, řízení a využití podnikové krize, strategie podniku v době krize, využití interim managerů.
    12. Současné manažerské přístupy jako součást strategie podniku
    Charakter podnikatelského prostředí - základní tendence, využití benchmarkingu při tvorbě konkurenční výhody, outsourcing-význam, formy, vhodnost, reengineering a turnaround, balanced scorecards, systém "3C".
    13. Strategie na mezinárodní úrovni
    Globalizace světové ekonomiky, změny struktury mezinárodního konkurenčního prostředí, reg
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, Summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2014/MPPDMR