PEMDKMSR Metody strategického řízení

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
Přednáška 40 HOD/SEM. 15 kr. Ukončení: dzk.
Vyučující
Karel Skokan, Ph.D. (přednášející)
Garance
Karel Skokan, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
Základní znalosti kurzů Management a Strategický management přednášených v bakalářském nebo magisterském studijním programu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubit znalosti absolventů magisterského studia o současné teoretické přístupy, metodické postupy a praktické poznatky v oblasti managementu, strategického managementu a projektového managementu podniků a dalších subjektů. Poskytnout informace o obsahu, postupech a metodách zpracování strategie organizací a její implementace v národním i mezinárodním kontextu.
Osnova
  • 1. Teorie a paradigmata managementu
    Systémový přístup k řízení, vývojové tendence a teoretická východiska managementu, základní funkce managementu v řízení podniku, management a leadership.
    2. Základní pojmy strategického managementu
    Základní prvky filosofie strategického řízení, funkce strategie, zásady strategického myšlení, základní postupy strategického rozhodování, etapy a úrovně strategického řízení a zodpovědnost za strategie.
    3. Konkurenceschopnost, inovace a strategické řízení
    Makroekonomická a mikroekonomická teorie konkurenceschopnosti, konkurenční výhoda, Porterova teorie konkurenceschopnosti, paradigma a Porterův diamant, hodnocení konkurenceschopnosti v globálním měřítku. Teorie inovací, klasifikace a hodnocení. Konkurenční výhoda a přidaná hodnota jako cíle strategie.
    4. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
    Proces strategického řízení a jeho složky, vývoj strategického řízení, poziční a zdrojový přístup ke tvorbě strategie, preskriptivní a emergentní strategie, vybrané modely tvorby strategie, logický incrementalismus, strategie modrého oceánu, apod.
    5. Strategický záměr, vize a poslání podniku
    Definování a význam podnikové vize, poslání podniku a tvorba podnikové filosofie, určení podnikových cílů včetně jejich priorit, zájmové skupiny podniku v procesu tvorby strategie, definice základních pojmů.
    6. Analýza vnějšího prostředí podniku
    Význam okolního makroprostředí na podnik, PESTLE analýza jednotlivých segmentů vnějšího prostředí, analýza hybných sil v odvětví, Porterův model konkurenčních sil, strategické mapy konkurentů, analýza konkurentů, model životního cyklu mikrookolí.
    7. Analýzy vnitřního prostředí podniku
    Analýza zdrojů a funkčních oblastí, hodnotový řetězec podle Portera, SPACE analýza, SWOT analýza, analýza konkurenční síly, portfoliové analýzy, matice BCG, GEC apod..
    8. Volba a typy strategií
    Generování strategických alternativ a volba varianty strategie, základní typy strategických přístupů, hodnotící kriteria, hodnocení vhodnosti strategie, její přijatelnosti a proveditelnosti, Mintzbergův přístup k tvorbě základních konkurenčních strategií, členění strategií podle Portera, Ansoffa, Kotlera.
    9. Podnikatelské a funkční strategie
    Základní charakteristika, vztah komplexní podnikové strategie k funkčním strategiím, podnikatelské strategie ve zvláštních situacích. Typy funkčních strategií a jejich význam, návaznosti jednotlivých funkčních strategií. Finanční hodnocení podniku a plánování investic.
    10. Implementace strategie
    Význam realizace a zavádění strategie, obsazení klíčových pozic v podniku, změna struktury podniku, styl vedení, změna podnikové kultury (kultury organizace), motivace při tvorbě a zavádění strategie, způsoby ovlivňování lidí při realizaci implementace, řízení změn, postup při řešení vzniklých konfliktů, strategická kontrola a hodnocení strategie.
    11. Strategie v mezinárodním kontextu
    Globalizace světové ekonomiky, změny struktury mezinárodního konkurenčního prostředí, regionální spolupráce, nadnárodní podniky. Jejich charakteristika, typy a způsoby řízení, typy strategií nadnárodních společností, změny struktury výroby a světového obchodu i přímých zahraničních investic.
    12. Strategie mimopodnikové
    Principy, obsah a postupy tvorby strategie neziskových organizací. Strategie ve veřejném sektoru. Strategie obcí, územních celků, odvětví. Národní a nadnárodní strategie.

    13. Přístup logického rámce při implementaci strategií
    Analýza problémů, cílů a strategií, matice logického rámce a její význam, horizontální a vertikální logi
Literatura
    povinná literatura
  • GRASSEOVÁ M. a kol. Analýza podniku v rukou manažera. 2. vydání. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0032-2. info
  • TICHÁ, I. HRON, J. Strategické řízení. Praha: ČZU, 2012. ISBN 978-80-213-0922-7. info
  • ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4008-9. info
  • KONEČNÝ, M., GREGUŠOVÁ, M. Strategický management. Ostrava: VŠB-Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-248-2791-9. info
  • FOTR, J. a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4. info
  • VEBER, J. a kol. Management. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-200-0. info
    doporučená literatura
  • FOTR, J. Investiční rozhodování a řízení projektů. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3293-0. info
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • ŘEHÁČEK, P. Procesy a prvky projektového řízení. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2011. ISBN 978-80-248-2455-0. info
  • SVOZILOVÁ, K. Projektový management. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3611-2. info
  • LHOTSKÝ, J. Strategický management. Jak zajistit budoucí úspěch podniku. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3295-1. info
  • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5. info
  • SEDLÁČKOVÁ, H. BUCHTA, K. Strategická analýzy. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-367-1. info
  • LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
  • KEŘKOVSKÝ, M.; VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. info
  • DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. Praha: C.H.Beck, 2001. ISBN 80-7179-603-4. info
    neurčeno
  • DAVID, F.R. Strategic Management. Concepts and Cases. 14th ed. Harlow: Pearson Education, 2013. ISBN 978-0-273-76748-0. info
  • JOHNSON, G., SCHOLES, K., WHITTINGTON, R. Exploring Corporate Strategy. 9th ed. London: Financial Times, 2011. ISBN 978-02-737-3702-5. info
  • LYNCH, R. Strategic Management. 5th ed. Harlow: Pearson Education, 2009. ISBN 978-0-273-71639-9. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Ústní komisionální zkouška, seminární práce - případová studie v rozsahu 20 stran.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.